ابراز رضايت نمايندگان يونسکو از عمليات مرمت آرامگاه کوروش

مجري طرح‌هاي مرمت بازسازي بناهاي تاريخي در بنياد پژوهشي پارسه_ پاسارگاد در گفت و گو با ميراث آريا chtn)) ضمن بيان اين مطلب افزود: براساس گزارش‌ها و شواهد موجود، عمليات و مرمت و بازسازي آرامگاه کوروش بسيار دقيق و کارشناسانه و با ارائه اسناد و مدارک مستدل و فني انجام شده است.

حسن راه ساز در ادامه خاطرنشان کرد: طراحي و بازسازي هر عنصر معماري در مجموعه‌هاي هخامنشي براساس نياز و ضعف فرسايش و شدت آسيب ديدگي استاتيکي آن عنصر معماري طراحي و برنامه‌ريزي مي‌شود.

مشاور عالي گروه حفاظت و مرمت بنياد پژوهشي پارسه_ پاسارگاد با بيان اين که به نظر مي‌رسد اخبار منشره در اين زمينه، راديوهاي بيگانه را نيز تغذيه مي‌کند تصريح کرد: ادعاي اخير يکي از خبرگزاري‌ها مبني بر عدم اجراي دقيق و کارشناسي عمليات مرمت سقف آرامگاه کوروش براساس اظهارات مغرضانه فردي صورت گرفته که نه کارشناس فني بوده و نه در حوزه مرمت تخصص دارد.

راه ساز با اشاره به اين که طرح مرمت و بازسازي اين گونه بناهاي تاريخي به ويژه آرامگاه کوروش از پيش طراحي مي‌شوند اظهار داشت: يکي از کامل ترين مستند نگاري‌ها و ريزنگاري‌هاي انجام شده در مورد طرح مرمت و بازسازي آرامگاه کوروش صورت گرفته است.

سرپرست تيم مرمتي آرامگاه کوروش از بازديد رضايت بخش نمايندگان يونسکو از اتمام پروژه مرمت آرامگاه خبرداد اضافه کرد: طرح بازسازي آرامگاه کوروش در سال 87 طراحي و پيش از اجرا در شوراي عالي راهبردي به تصويب رسيد .

بنابراين گزارش حسن راه ساز تنها کارشناس ابنيه تاريخي است که در طول 44 سال اخير در مجموعه پارسه_ پاسارگاد فعاليت کرده است .

وي در سال‌هاي پيش از انقلاب به مدت سه سال، دوره هاي کارشناسي مرمت را در شهر فلورانس ايتاليا گذرانده است. وي پس از انقلاب در طراحي، برنامه‌ريزي و هدايت مرمت تمامي بناهاي سنگي کشور نيز وي نظارت داشته است./118

انتهای پیام/

کد خبر 138709267