صنايع دستي در انتقال معاني نقش تعيين کننده اي دارد

به گزارش ميراث آريا(chtn)، سرپرست اداره کل توسعه و ترويج معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي با حضور درسومين گفتمان هنرهاي سنتي، صنايع‌دستي و رسانه با بيان اين مطلب گفت: آنچه امروز از آن به عنوان صنايع‌دستي کشورمان ياد مي‌کنيم، تنها جنبه کاربردي اين توليدات است و اين در حالي است که محصولات در طول تاريخي وسيله‌اي براي انتقال معاني بوده‌اند.

ساسان قاسمي ادامه داد: با کنار هم گذاشتن سينما و توليدات صنايع‌دستي به اين نتيجه مي‌رسيم که رسانه‌اي چون سينما در امتداد توليدات صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي که زماني وسيله‌اي براي انتقال معاني بوده‌اند، به وجود آمده است.

وي با اشاره به اينکه هم انديشي ميان مسئولان دو طرف ما را به اين نتيجه مي‌رساند که از کنار هم قرار دادن اين دو رسانه انقلاب جديدي را در هر دو بخش شاهد خواهيم بود، اظهار داشت: نقوش موجود بر روي توليدات صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي در کنار جايگاهي که سينما در زندگي مردم دارد، ‌به کاربردي شدن هرچه بيشتر اين توليدات و آميخته شدن روز افزون سينما در زندگي همگان مي‌انجامد.

سرپرست اداره کل توسعه و ترويج تصريح کرد: در حال حاضر با در کنار هم قرار دادن اين دو بخش، پرداختن به روش‌هاي ساخت بسياري از توليدات صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي که در طول سال‌ها ممکن نبوده است در کنار مباحث عرفاني و محتوايي از طريق رسانه‌اي چون سينما امکان پذير مي‌شود.

قاسمي با بيان اينکه از همين الان برنامه ريزي در زمينه فراهم کردن اين امکان احساس مي‌شود، گفت: اين در حالي است که تا مدتي ديگر جشنواره فيلم فجر در راه است که اين مي‌تواند بهترين فرصت‌ها را براي حضور بخش هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي کشور رقم بزند.

وي در ادامه اظهار داشت:بخش مهمي از هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي به شيوه‌هاي مختلفي مي‌تواند زينت بخش اين جشنواره و جشنواره‌هاي آتي فيلم فجر باشد.

ساسان قاسمي خاطرنشان کرد: البته راهکارهاي زيادي براي اجرايي شدن چنين برنامه‌هايي که در حال حاضر در حد يک پيشنهاد است، وجود دارد که مي‌تواند با نظرات کارشناسي دو طرف همراه باشد.111/

انتهای پیام/

کد خبر 138711041