يک کوره آجرپزي در مشهد مرمت مي‌شود

به گزارش ميراث آريا(chtn) به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي خراسان رضوي، حميد رضا محمدي نيک پور ضمن اعلام خبر فوق افزود : کوره آجرپزي مذکور متعلق به دوره پهلوي اول است که در تاريخ 22/11/81 به شماره 7476 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

وي افزود : مرمت و تثبيت تزئينات آجري در ارتفاع 55 متري در قسمت بالاي کوره از ابتداي بهمن ماه سال جاري و با اعتباري بيش از 250 ميليون ريال در حال انجام است.

وي با بيان اينکه اين سازمان در نظر دارد با حفظ المان هاي تاريخي و فرهنگي ياد و خاطره گذشته را در ذهن مردم بيدار کند گفت : کوره آجرپزي رستگار مقدم علاوه برداشتن تزئينات زيبا و قدمت تاريخي نماد هنر آجرپزي در روزگاران قديم است، و ما وظيفه داريم ، ميراث تاريخي ، فرهنگي را حفظ و آن را به آينده انتقال دهيم .

در ادامه احسان زهره وندي کارشناس ناظر شهرستان مشهد افزود: با توجه به بازديد انجام شده از اين آجرپزي و عدم دسترسي به بيرون آن مقرر شد گمانه هايي جهت دستيابي به محل ورودي دودکش کوره ايجاد شود و دسترسي به قسمت بالايي آن از داخل انجام شود.

زهره وندي تصريح کرد : به دليل نبود ورودي يا منافذي جهت ورود به داخل دودکش ، در ضلع شمالي و جنوبي اين بنا گمانه هايي ايجاد شد و خاکبرداري با رعايت موارد ايمني و تا رسيدن به منفذي جهت ورود به آن ادامه دارد.

کوره آجرپزي فوق در مشهد بلوار امت گوشه شمالي پارک رستگار مقدم قرار دارد. ساختمان دودکش‌هاي موجود مشهد که تعداد آنها به 9 عدد مي رسيد شامل استوانه هاي آجري بلند و تو خالي بود که با ارتفاعي بين 60 تا 70 متر از مسافت هاي دور قابل رويت بودند.

ارتفاع تقريبي دودکش پارک مذکور 65 متر و قطر بيروني پائين ترين قسمت آن نيز 6 متر است .قطر قسمت بالائي نيز حدود 5/2 متر است، حالت شيب دار بدنه دودکش موجب بالا رفتن ضريب ايستايي و پايداري آن مي‌شود./106

انتهای پیام/

کد خبر 138711124