حفاري غيرقانوني شرکت آب و فاضلاب در حريم امامزاده زيد

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي استان تهران در گفت و گو با ميراث آريا (chtn)، ضمن بيان اين مطلب افزود: بر اساس آخرين گزارش‌هاي دريافت شده از کارشناس مراقب سازمان ميراث فرهنگي استان تهران به تازگي، يک‌حلقه چاه توسط شرکت آب و فاضلاب دقيقاً در جلوي درب امام‌زاده زيد حفر شده است.

محمد بيرقي در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان ميراث فرهنگي بارها عمليات گودبرداري را متوقف و با سازمان آتش نشاني مذاکراتي انجام داده و تفاهم نامه‌هايي را امضاکرده است، اما آتش نشاني به اين گفت و گوها ترتيب اثر نداده و کماکان به کار غير قانوني خود ادامه مي‌دهد.

اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي استان تهران به وجود مقبره لطفعلي خان زند در داخل امامزاده زيد اشاره کرد و تصريح کرد: توقف پروژه از سوي مسئولان ايستگاه آتش‌نشاني، و نيز پرداخت هزينه از سوي شهرداري براي استخراج و انجام مطالعات باستان‌شناسي و نجات بخشي در محدوده تاريخي حمام امام‌زاده زيد از جمله مواردي است که سازمان ميراث فرهنگي استان تهران خواستار آنهاست.

اين اقدام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پي کارشکني‌ها و عدم همکاري شهرداري و ايستگاه آتش نشاني در مورد ساخت و ساز در محوطه مجاور امامزاده زيد صورت گرفته است. اين حرکت شرکت آب و فاضلاب استان تهران بيانگر بي‌توجهي برخي از نهادها و سازمان‌هاي شهري نسبت به ميراث فرهنگي و بيانگر مظلوميت و مهجور بودن ميراث فرهنگي در کلان شهري مانند تهران است.

تخريب حريم امامزاده زيد توسط شهرداري تهران راه را براي ساير ارگان‌ها باز کرده تا بدون در نظر گرفتن قوانين ميراث فرهنگي کشور دست به تخريب اين مکان بزنند و دور از ذهن نيست اگر در آينده نزديک شاهد دخل و تصرف در حريم امامزاده از سوي افراد سودجو باشيم.

امامزاده زيد سومين بقعه متبرکه شهر تهران از نظر قدمت تاريخ موجود در آن بقعه امامزاده زيد است که در مرکز بازار تهران و د رانتهاي جنوبي بازار بزازها به نام بازار امير قرار دارد .اين بقعه به طوري که از تاريخ صندوق قديمي آن (902ه)برمي‌آيد، پيش از دوران سلطنت سلسله شاهان صفويه در تهران داير بوده است./118

انتهای پیام/

کد خبر 138711249