جلوه‌هاي تعزيه نشانه ظلم ستيزي ايرانيان است

به گزارش ميراث آريا (chtn)، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، در مراسم ثبت ملي ثبت آيين تعزيه با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اينکه سال جاري سال آغازين مراسم ثبت آيين‌هاي معنوي است سعي کرديم به مناسبت‌هاي خاص آيين‌هاي ويژه‌اي را ثبت کنيم.

اين روند در روزهاي پاياني سال گذشته با ثبت نوروز آغاز شد و پس از آن ثبت نيمه شعبان، رمضان، قدس، شب يلدا، آيين هشتم ماه محرم زنجان، آيين‌هاي ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني، اذان موذن‌زاده و موسيقي سنتي ايراني را تاکنون ادامه داشته است.

فريبرز دولت آبادي در ادامه خاطرنشان کرد: امروز بارزترين نمود فرهنگ پوياي تشيع را به ثبت مي‌رسانيم که البته بايد به جنبه‌هاي کاملاً تخصصي اين موضوع پرداخته شود.

به گفته اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، اين مراسم در ميراث ناملموس ريشه دارد و از گذشته پايه‌هاي فرهنگ عظيمي را بنا کرده است.

وي با اشاره به اينکه تعزيه دستاورد منحصر به فرد ايران اسلامي است اظهار داشت: تعزيه حادثه سرنوشت ساز تاريخ بشريت يعني عاشورا را بيان مي‌کند.

وي اظهار داشت: به زعم بسياري از هنرمندان هنرهاي نمايشي فن نمايش تعزيه از ويژگي‌هاي منحصر به فردي برخوردار بوده به طوري که با ساير سبک‌هاي نمايشي غير قابل قياس است.

دولت‌آبادي با بيان اينکه در اين نمايش مخاطب با احساس عواطف ناب انساني روبرو مي‌شود تصريح کرد: حرکت سرنوشت ساز عاشورا رسيدن به قله‌هايي است که اين حرکت را متصور کرده است.

معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، اضافه کرد: تاريخ شروع تعزيه بر اساس روايت‌هاي مختلف متفاوت است به طوري که برخي از روايات بيانگر اين مطلب است که حکومت آل بويه شيعي آغازگر برگزاري اين آيين بوده و پس از آن در دوره کريم خان زند و دوره قاجاريه رواج بيشتري يافته است.

وي ادامه داد: اگر چه در دوره پهلوي سعي در جلوگيري از اجراي اين نمايش شد اما توفيقات بسياري داشت و کماکان تا به امروز بالنده و تاثيرگذار بوده است.

به گفته اين مقام مسئول در معاونت ميراث فرهنگي به دليل فراگير بودن آيين تعزيه و جلوه‌هاي متفاوت آن در مناطق مختلف زمان اجرا شيوه موسيقي و موضوعات آن متفاوت است.

اما در هر صورت براي پوشش دادن تمامي اين تفاوت‌هاي ارزشمند به تفکيک مناطق جغرافيايي اين آيين را به ثبت رسانديم.

وي به ويژگي‌هاي شاخص تعزيه در برخي مناطق مانند کاشمر، تهران، قزوين، شوش، مشهد، سروستان و زنجان اشاره کرد و گفت: قطعاً مراسم تعزيه بقيه مناطق نيز در طول سال آينده ثبت و مستندسازي خواهند شد و به اين ترتيب پرونده ثبت تعزيه براي ثبت جهاني نيز آماده مي‌شود.

دولت آبادي در پايان تأکيد کرد: البته سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، به تنهايي متولي اين امر نخواهد بود بر اين اساس از همه دست‌اندکاران هيات‌هاي مذهبي، گروه‌هاي تعزيه خوان و نهادهاي مسئول براي اين کار استقبال مي‌کنيم./118

انتهای پیام/

کد خبر 138711266