ارزش افزوده صنايع‌دستي بيش از 100 درصد است

به گزارش ميراث آريا(chtn)، مهدي کيايي با حضور نخستين بازديد از مراکز معاونت سينمايي در راستاي تحقق طرح هنرهاي سنتي، صنايع‌دستي و رسانه با بيان اين مطلب گفت: صنايع‌‌دستي ايران جايگاه ويژه‌اي در عرصه جهاني دارد.

وي با اشاره به اينکه از نظر معيارهاي يونسکو هيچ کشوري از لحاظ تنوع رشته‌هاي صنايع‌دستي قابل رقابت با ايران نيست، اظهار داشت: تأييد فعاليت بيش از 250 رشته صنايع‌دستي در ايران توسط همين سازمان بين المللي صورت گرفته است.

مدير کل حمايت از توليد و بازرگاني اين معاونت ادامه داد: وضعيت صادرات صنايع‌دستي با تنوع رشته‌ها قابل قياس نيست و بايد صنايع‌دستي ايران به جايگاه اصلي خود در عرصه‌هاي جهاني باز گردد.

کيايي با بيان اينکه بر اساس آمار موجود بيش از 12 ميليون فعال در بخش صنايع‌دستي وجود دارند که از اين راه ارتزاق مي‌کنند، گفت: ارزش افزوده اين بخش بيش از 100 درصد است ضمن اينکه درآمد ناخالص ملي حاصل از آن گاه با صنايع‌ بزرگ نيز قابل مقايسه نيست.

وي تصريح کرد: بر اساس برآوردهاي انجام شده 2/3 از درآمد ناخالص ملي از طريق صنايع‌دستي حاصل مي‌شود که گاه صنايع‌ خودروسازي نيز نمي‌توانند در اين بخش رقابت داشته باشند.

مهدي کيايي در ادامه اظهار داشت: صنايع‌‌دستي مظهر هويت ملي است که يکي از راه‌هاي پرداختن به آن ورود به رسانه‌ها است.

مديرکل توسعه و ترويج معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي نيز با تأکيد بر اينکه مباحثي در بخش هنرهاي سنتي هست که تا به امروز به آن پرداخته نشده، افزود: ورود صنايع‌دستي به رسانه‌ها مي‌تواند راهي در بيان اين مباحث باشد.

ساسان قاسمي افزود: با توجه به اينکه در سراسر کشور معاونت‌هاي صنايع‌دستي استاني فعال هستند، مي‌توان با همکاري اين معاونت‌ها و مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي در راه معرفي و اعتلاي صنايع‌دستي گام برداشت.

وي خاطرنشان کرد: معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي در تمامي استان‌ها و ستاد مرکزي امکانات لازم را در سطح کشور در اختيار اين مرکز براي رسيدن به اهداف مشترک قرار مي‌دهد./111

انتهای پیام/

کد خبر 1388013130