نمايشگاه تاثير بناي قدسي و معماري ايران اسلامي بر روي فرش

مدير موزه فرش ايران در گفتگو با ميراث آريا (CHTN) ضمن بيان اين مطلب افزود:در اين نمايشگاه فرش‌هايي از مناطق گوناگون نظير کاشان، تبريز، کرمان و بختياري به نمايش خواهد آمد که در تمامي آنها نمادي از ابنيه و معماري فاخر از دير باز تا عصر حاضر همراه با تزئينات و نقوشي چون مقرنس، گچ بري، کاشي کاري و انواع طاق‌ها و محرابي ها ديده مي شود.

پرويز اسکندر پور خرمي با اشاره به موارد بارز تاثير معماري بر روي قالي‌هاي ايران به ويژه به نقوش محرايي اشاره کرد و خاطرنشان کرد:در واقع جلوه گاه هنر قدسي و معماري بر روي فرش است که در اين طرح و نقش به خوبي، نمادهاي مانند طاق ستون و سردرها مشهود بوده و تاکيد فراواني بر آنها شده است.

به گفته اين کارشناس ارشد هنرهاي سنتي:محراب همواره جايگاهي براي عبادت و راز و نياز مخلوق با خالق خود بوده که در ايران باستان به گونه‌هاي‌ديگر و با نام هايي ازقبيل مهرابه، مهرداه، مهراوه و پس از اسلام با عنوان محراب مورد توجه قرار مي‌گرفته است.

اين استاد دانشگاه اضافه کرد:پس از اسلام محراب جزو جدايي ناپذير اماکن مذهبي به وبژه مساجد شد که در هنر قدسي الهام بخش هنرمندان به ويژه قالي قرار گرفت که معمولاً با تزئينات نيز همراه بوده است.

خاطرنشان مي شود در روز سي ام ارديبهشت ماه درمحل موزه فرش ،از پيشکسوتان، ايثارگران بازنشستگان،باغبانان،خدمات و کارمندان نمونه قسمت هاي مختلف اداري ،موزه داري و حفاظت موزه فرش تقدير به عمل خواهد آمد./118

انتهای پیام/

کد خبر 138802211