به گزارش ميراث آريا (chtn)، عبدالرضا مصري در نشست مشترکي با ماريو عون وزير امور اجتماعي لبنان که صبح امروز در محل وزارت رفاه و تامين اجتماعي برگزار شد، ضمن ابراز خرسندي از حضور ماريو عون و هيات همراه در ايران بر گسترش همکاري هاي دو طرف تاکيد کرد.

عبدالرضا مصري وزير رفاه و تامين اجتماعي در اين ديدار که با هدف استفاده از تجربيات و دستاوردهاي علمي، حقوقي و درماني هر دو کشور برگزار شد، با تاکيد بر اين که همه مرزها براي همکاري با لبنان باز است، تصريح کرد: تمام تلاش خود را انجام مي‌دهيم تا بتوانيم در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، انساني و حمايتي با لبنان همکاري‌هاي لازم را داشته باشيم.

مصري همچنين براي اهداي پروتزهاي مصنوعي و ارتقاي تکنولوژي و آموزش در اين زمينه اعلام آمادگي کرد.

وزير رفاه و تامين اجتماعي با اعلام اين که بيمه هاي تامين اجتماعي ، امور حمايتي و امدادي از ارکان اساسي در وزارت رفاه و تامين اجتماعي هستند، گفت: در حال حاضر 50 درصد توليد دارو در ايران در شرکت هاي زير مجموعه وزارت رفاه توليد مي شود؛ همچنين، 46 درصد توليد سيمان، 60 درصد توليد کاشي و سراميک و به طور کلي بسياري از صنايع در شرکت هاي زير مجموعه وزارت رفاه و تامين اجتماعي انجام مي شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر سازمان بهزيستي علاوه بر ارائه خدمات به آسيب ديدگان اجتماعي و نيازمندان، داراي دانشکده بهزيستي است و آموزش متخصصان اين حوزه را نيز بر عهده دارد.

ماريو عون وزير امور اجتماعي لبنان نيز در اين نشست با تاکيد بر همکاريهاي بين دو کشور به معرفي حمايتها و اقدامات ارائه شده در لبنان اشاره کرد.

وي اقدامات ارائه شده وزارت امور اجتماعي لبنان را شامل طرحهاي توسعه‌اي در شهرها و روستاها، خدمات بهداشتي و پزشکي، درختکاري، کشاورزي، فني و حرفه‌اي و ... خواند و يادآور شد: ارائه چنين خدماتي ايجاب مي‌کند تا با ساير کشورها همکاريهاي نزديک و دو جانبه داشته باشيم.

عون، با اشاره به نوع همکاري‌هاي ايران و لبنان تصريح کرد: تمام بودجه کشور لبنان 70 ميليون دلار است که اين رقم بسيار ناچيز است و نمي‌تواند مشکلات رفاهي مردم لبنان را برطرف کند.

وزير امور اجتماعي لبنان در ادامه با تاکيد بر اين که ما براي رفع مشکلاتمان دست کمک به کشورهاي اطرافمان دراز کرديم، تصريح کرد: اين کشورها نيز تا حدودي ما راياري کردند اما متاسفانه مشکلات لبنان بسيار زياد است و اين کفايت نمي‌کند.

وي با تاکيد بر اين که ما تلاش مي‌کنيم که بتوانيم با انعقاد تفاهم‌نامه با کشور ايران، تا حدودي به مشکلات اين کشور سر و سامان بدهيم، در ادامه از دکتر مصري خواست که به دعوت وي براي سفر به لبنان پاسخ مثبت بدهد.

وزير امور اجتماعي لبنان با تاکيد بر به نتيجه رسيدن پيش‌نويس پروتکل همکاري بين دو کشور ، عنوان کرد: آنچه از نظر لبنان داراي اولويت است ، ايجاد زمينه‌هاي همکاري در امور فني و حرفه‌اي ، ارائه خدمات به معلولان، آموزش و ساخت اعضاي مصنوعي براي معلولان اين کشور است.

عون ي با اشاره به افتتاح يک بيمارستان مجهز در لبنان با حضور معاون اول رييس جمهوري ايران گفت: اين بيمارستان با اعتباري بالغ بر 20 ميليون دلار افتتاح شد که قسمتي از آن به سالمندان اختصاص خواهد يافت،بنابراين از ايران که در زمينه خدمات رساني به سالمندان تجارب ارزنده اي دارد، توقع همکاري داريم.
وزير امور اجتماعي لبنان افزود: خبر همکاري با ايران در خصوص مساعدت هاي اجتماعي با توجه به اينکه مردم ما در شرايط سخت اقتصادي، سياسي و امنيتي به سر مي برند يک خبر خوشحال کننده خواهد بود.

در پايان اين نشست توافق شد تا بعد از ظهر امروز (دوشنبه) کميته اي مشترک متشکل از اعضاي دو طرف پروتکل اين همکاري را تدوين کنند تا فردا امضا شود.

مصري نيز با بيان اين که فرقي در اين زمينه بين وزارت رفاه و تامين اجتماعي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي وجود ندارد، هيات لبناني را براي بازديد از کارخانجات دارويي دعوت کرد.

وي توضيح داد: وزارت رفاه و تامين اجتماعي سالانه حدود يکصد ميليون دلار با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در راستاي ارائه خدمات با بيمه‌شدگان قرارداد منعقد مي‌کند.

مصري ضمن اشاره به پايين بودن ميزان مرگ و مير مادران و اطفال در ايران که آن را در حد کشورهاي اروپايي اعلام کرد، افزود: 95 درصد از جمعيت کشور از آب آشاميدني سالم برخوردارند؛ همچنين در حال حاضر روستاها با جمعيت 20 خانوار به بالا از خدمات رفاهي همچون آب ، برق، مدرسه و بهداشت بهره‌مند هستند.

وزير رفاه و تامين اجتماعي نيز پس از اتمام اين جلسه در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: با توجه به مشترکات زيادي که از نظر سياسي، اقتصادي و اجتماعي بين ايران و لبنان وجود دارد، مقرر شد در مورد انتقال تکنولوژي پروتزهاي ايران به لبنان و همچنين آموزش نيروي انساني براي نگهداري از معلولان و ارائه خدمات به آنها تفاهم‌ نامه هاي مشترکي امضا شود که پروتکل مربوطه در اين زمينه تا فردا امضا خواهد شد.
وي همچنين گفت: در اين نشست نيز مقرر شد تيمي از سوي دو طرف پيش‌نويس پروتکل همکاري دو جانبه بين ايران و لبنان را مورد بررسي قرار داده و نتيجه نهايي آن را در آينده‌اي نزديک اعلام کنند که مهندس نادعلي الفت پور معاون توسعه مديريت و دکتر افشار مشاور وزير براي اين مورد انتخاب شدند. /100

انتهای پیام/

کد خبر 1388022126