مقابر مشاهير ابن‌بابويه ساماندهي مي شود

به گزارش ميراث آريا (chtn) و به نقل از روابط عمومي صندوق احيا و بهره‌برداري از اماکن تاريخي، در حال حاضر صندوق احيا به نمايندگي از سازمان ميراث فرهنگي، معرفي و پاسداشت مفاخر و مشاهير مدفون در اين قبرستان تاريخي را در دستور کار خود قرار داده است.

صندوق احيا با همکاري اداره اوقاف شهرستان ري، طرح مرمت و ساماندهي درخور شأن آرامگاه مفاخر و مشاهير اين قبرستان هم‌چون علامه دهخدا، غلامرضا تختي، استاد حسين بهزاد، دکتر فاطمي،‌ ابولقاسم فلسفي، موذن زاده اردبيلي و عارفان وارسته‌اي چون شيخ رجب علي نکوگويان (خياط) و مرشد چلوني را در دستور کار قرار داده و درفازهاي بعدي طرح جامع اين قبرستان اجرايي خواهد شد.

قبرستان مجموعه ابن بابويه با مساحتي بالغ بر 120 هزار متر مربع در مرکز شهر ري واقع شده و مدفن اشخاص و شخصيت هاي برجسته‌اي متعلق به دوره‌هاي قاجار، پهلوي اول و دوم و جمهوري اسلامي است.
نام ابن بابويه نخستين گورستان شهري و دومين گورستان تهران، برگرفته از نام محمد بن ايويه بابُويه معروف به شيخ صدوق يکي از فقها و دانشمندان شيعه است که آرامگاه‌ او در آنجا واقع شده‌ است.

بر اساس گزارش‌ها و مستندات تاريخي، پيش از زمان ناصرالدين شاه گورستان ابن بابويه کشتزار و باغ بسيار وسيعي بوده ، اما در پي کشف جسد سالم فردي در سرداب زير آن باغ و بدست آمدن سنگي درون سرداب که آشکارا نشان مي‌داد پيکر ازآن شيخ صدوق بوده و بيش از ۸۰۰ سال پيش درگذشته ، بي‌درنگ بقعه اي بر آن مزار احداث کردند./118

انتهای پیام/

کد خبر 1388030958