محمد رويانيان در تشريح سه سناريوي پيش‌بيني شده توضيح داد: يکي از سناريوها در اين باره، تصويب و اجراي هدفمندکردن يارانه‌ها است که منجر به آزادسازي تدريجي سوخت در کشور و حذف سهميه‌بندي مي‌شود.

وي در عين حال گفت: در صورت حفظ وضع موجود با کسري اعتباري سه ميليارد دلاري براي تامين بودجه واردات بنزين مواجه مي‌شويم. وي افزود: سناريوي ديگر کاهش 10‌درصدي سهميه‌هاي بنزين خودروهاي شخصي بوده است که در صورت اجراي اين طرح، دولت با کسري 2ميليارد دلاري تامين بودجه واردات بنزين مواجه مي‌شود.

رويانيان همچنين از اجراي دقيق قانون بودجه سال‌جاري به عنوان سومين راهکار دولت براي تعيين سهميه‌هاي سوخت در نيمه دوم سال‌جاري ياد کرد و افزود: در صورت اجراي اين طرح سهميه خودروهاي شخصي و عمومي‌ حدود 40‌درصد کاهش مي‌يابد.

رويانيان درباره وضعيت تعيين سهميه‌هاي بنزين گفت: در صورتي که طرح هدفمند کردن يارانه‌ها از ابتداي مهرماه امسال در مجلس شوراي اسلامي بررسي و تصويب شود، قيمت‌ها خودبه‌خود آزاد مي‌شوند. از اين رو، قصد داريم با توجه به اينکه هنوز سرنوشت اين طرح مشخص نشده است، در ابتداي مهرماه امسال سهميه‌هاي موجود بنزين خودروها را حفظ کنيم.

وي با بيان اينکه هم‌اکنون دولت و مجلس بر روي کليات طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اختلاف‌نظري ندارند، تصريح کرد: اين طرح قرار است از اول مهرماه سال‌جاري در مجلس شوراي اسلامي‌مورد بررسي قرار گيرد.

رويانيان با بيان اينکه يکي از نگراني‌هاي دولت فرا رسيدن فصل بازگشايي مدارس است، اظهار داشت: در اين رابطه با توجه به اينکه ممکن است مديريت حمل‌و‌نقل عمومي از طريق شهرداري‌ها با مشکلاتي مواجه شود؛ از اين رو با حفظ سهميه‌هاي موجود قصد داريم براي ابتداي مهرماه فشارها را بر روي مردم به حداقل کاهش دهيم.

وي از کسري 3‌ميليارد دلاري تامين اعتبار بودجه واردات بنزين با ادامه وضع موجود سهميه‌بندي خبر داد و افزود: امسال به سه‌ميليارد دلار بودجه براي واردات بنزين مردم نياز داريم اين در حالي است که در سال 84 و 85 براي واردات بنزين 12‌ميليارد دلار اعتبار تخصيص داده مي‌شد.

اين مقام مسوول با تاکيدبر اينکه تاکنون براي واردات بنزين اقدام خلاف قانون بودجه صورت نگرفته است، تبيين کرد: بر اساس قانون بودجه بايد بنزين توليد داخل با قيمت يارانه‌اي و بنزين وارداتي با قيمت آزاد عرضه شود. وي در ادامه با بيان اينکه قانون واردات بنزين را ممنوع نکرده است، اظهار داشت: از نظر امنيتي نيز عدم واردات بنزين به مصلحت کشور نبوده و با توجه به اينکه وزارت نفت مسووليت تامين سوخت مورد نياز کشور را بر عهده دارد، واردات انجام شده است.

وي در ادامه با بيان اينکه بر اساس قانون امسال بايد بين 16 تا 17‌ميليارد ليتر بنزين توليد شده در پالايشگاه‌هاي داخلي را با قيمت يارانه‌اي عرضه کنيم، بيان کرد:از اين ميزان تا پايان شهريورماه امسال نزديک به 11‌ميليارد ليتر بنزين با قيمت يارانه‌اي عرضه مي‌شود.
رييس ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت کشور با بيان اينکه معمولا ميزان مصرف بنزين در شش ماه نخست سال با توجه به افزايش مسافرت‌ها نسبت به نيمه دوم سال افزايش دارد، يادآور شد: از اين رو پيش‌بيني مي‌کنيم ميزان مصرف بنزين در نيمه دوم امسال کاهش يابد.

رويانيان با تاکيدبر اينکه هم‌اکنون 45‌ميليون ليتر بنزين در پالايشگاه‌هاي داخلي روزانه توليد مي‌شود، تصريح کرد: براي کسري تامين بنزين مورد نياز کشور از ابتداي سال تاکنون مجبور به واردات 17 تا 18‌ميليون ليتر بنزين در روز بوده‌ايم که سعي داريم با اقدامات نرم افزاري و مديريت بيشتر ميزان واردات را تا پايان سال روزانه به 15‌ميليون ليتر کاهش دهيم.

وي با تاکيدبر اينکه در شش ماه نخست سال صلاح نبود که التهاب را در جامعه زياد کنيم، اظهار داشت: از نمايندگان مجلس درخواست دارم با توجه به مشکلات موجود براي تامين سوخت مورد نياز مردم مشکلات دولت را درک کنند.

محمد رويانيان افزود: بر اساس درخواست ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت کشور و موافقت رييس‌جمهوري و با توجه به بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي در اول مهرماه و افزايش سفرهاي درون شهري، به منظور جلوگيري از هرگونه اختلال در حمل‌و‌نقل و جابه‌جايي شهروندان، سهميه بنزين مهرماه همانند شش ماه اول سال براي خودروهاي شخصي همان 100ليتر تعيين شده است.

وي با اشاره به اينکه سهميه بنزين مهرماه از روز اول مهرماه در کارت سوخت خودروها ريخته مي‌شود، خاطرنشان کرد: سهميه بنزين ساير خودروهاي عمومي نيز همانند قبل تصويب شده است.رويانيان با اشاره به دستاوردهاي طرح سهميه‌بندي بنزين گفت: جلوگيري از رشد مصرف روزانه بنزين به 90‌ميليون ليتر، افزايش 50‌درصدي ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي‌ کشور، 4 برابر شدن رشد و توسعه مترو و افزايش سهم سي‌ان‌جي به 13‌درصد از مهم‌ترين دستاوردهاي اجراي اين طرح در کشور است.اما در بلندمدت تهران براي افزايش ميزان توليد خود برنامه‌هاي مختلفي از جمله طرح‌ بنزين‌سازي در پالايشگاه‌هاي آبادان، اصفهان، تهران، تبريز و بندرعباس را دنبال مي‌کند.

رويانيان اضافه کرد:طرح‌ بنزين‌سازي تهران براي افزايش توليد 8/1ميليون ليتر بنزين، پالايشگاه تبريز براي توليد 900‌هزار ليتر بنزين، طرح بنزين‌سازي پالايشگاه اصفهان براي توليد 3‌ميليون ليتر بنزين و طرح بنزين‌سازي پالايشگاه بندرعباس براي توليد 2 تا 5/2‌ميليون ليتر بنزين براي سال1390 طراحي شده‌اند.
همچنين طرح‌هاي بهينه سازي پالايشگاه‌هاي نفت از ديگر برنامه‌هايي‌ است که در جهت افزايش ميزان توليد بنزين در مرحله اجرا قرار دارد.

بر اين اساس، پالايشگاه‌هاي لاوان در سال 1389، اصفهان در سال 1390، تهران در سال 1390، آبادان در سال 1391 (قرار است واحدهاي قديمي جمع شود و يک واحد 180هزار بشکه‌اي جديد ساخته شود) و اراک در سال 1389 در سرويس قرار خواهند گرفت. به اين ترتيب افزايش توليد بنزين در پالايشگاه‌هاي لاوان دو ‌ميليون ليتر، در تهران و اصفهان هر کدام 4/6‌ميليون ليتر، در آبادان 2/6‌ميليون ليتر و اراک 5/11‌ميليون ليتر خواهد بود.

در نتيجه اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي پالايشگاه‌هاي موجود 26‌ميليون ليتر بنزين، 18‌ميليون ليتر نفت گاز، 5/5ميليون ليتر گاز مايع و 7‌ميليون ليتر نفت‌سفيد و سوخت جت به توليد کنوني اضافه خواهد شد.

همچنين براي مقابله با تحريم‌هاي احتمالي در خصوص بنزين، ايران اجرايي ساختن طرح 48 ساعته توليد بنزين را نيز در دست اجرا دارد. طرح خودکفايي 48 ساعته از واردات بنزين شامل يک بسته جامع متشکل از توليد مکمل‌هاي جديد با قابليت افزايش درجه آرام سوزي بنزين، توليد بنزين از نفتاي سبک و محصولات آروماتيکي دو مجتمع پتروشيمي در عسلويه و بندرماهشهر و شناسايي فرمول جديد براي تبديل «نفتا» و «لايت‌اند» به بنزين با اکتان بالا است.

در حال حاضر براساس دستورالعمل‌ها و استانداردهاي موجود در شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، عرضه بنزين معمولي با عدد اکتان 87 و بنزين سوپر با عدد اکتان 95، صورت مي‌گيرد.

تنوع بخشي در سبد سوخت

در اين بين در حالي سهميه بنزين خودرو‌هاي شخصي و عمومي‌براي نيمه دوم سال در گرو تصويب يکي از سه سناريوهاي مطرح شده است که تنوع بخشي به انواع سوخت در سبد سوختي کشور نيز در دستور ستاد مديريت قرار گرفته است.

بر اساس اعلام نماينده ستاد مديريت مصرف سوخت تعيين تکليف سهم انواع سوخت‌هاي فسيلي در سبد سوختي کشور قرار است به گونه‌اي باشد که تا پايان برنامه پنجم توسعه قابليت اجرايي داشته باشد.

اميررضا رجبي، نماينده ستاد مديريت مصرف سوخت در سامانه هوشمند در خصوص نحوه تعيين تکليف انواع سوخت در سبد سوختي کشور اظهار داشت: در بخش خودرو‌هاي سواري عمدتا خودرو‌ها بنزين‌سوز هستند. چهار پنج سال است که استفاده از سوخت ال.پي.جي نيز مطرح شده است. وي افزود: در حال حاضر حدود 80‌هزار خودرو ال.پي.جي سوز داريم و استفاده از اين سوخت در خودروها توسعه بيشتري را پيدا نکرد.

رجبي ادامه داد: در سال‌هاي گذشته روند جايگزيني سوخت گاز طبيعي فشرده (سي.ان.جي) با بنزين مورد توجه قرار گرفته است و از حدود 11‌ميليون خودرو سواري 5/1‌ميليون خودرو دوگانه‌سوز هستند و قابليت استفاده از سوخت سي.ان.جي را دارند. به عبارت ديگر، سهم خودروهاي دوگانه‌سوز از ناوگان حمل‌و‌نقل 15‌درصد است.

نماينده ستاد مديريت مصرف سوخت در ادامه با اشاره به آمار روزانه مصرف سوخت در کشور اظهار داشت: در حال حاضر به طور روزانه 5/66‌ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف مي‌شود. ميزان مصرف سي.ان.جي نيز به طور روزانه 8 تا 10‌ميليون مترمکعب است.

وي ادامه داد: طبيعتا با توجه به افزايش تعداد خودروهاي دوگانه‌سوز و در دسترس بودن سوخت سي.ان.جي بنا بر اين است که در سبد سوختي کشور سهم بيشتري به سوخت سي.ان.جي اختصاص يابد.

رجبي با بيان اينکه تعيين سهم انواع سوخت‌هاي فسيلي در سبد سوختي کشور به عوامل مختلفي بستگي دارد، افزود: بر اين اساس تصميم بر اين است که سهم انواع سوخت به گونه‌اي تعيين شود که تا پايان برنامه پنجم قابل‌اجرا باشد.

وي توضيح داد: عواملي چون نحوه تامين سوخت، امکانات توزيع آن‌، تعداد جايگاه‌هاي يک منظوره و دو منظوره‌، ميزان توليد خودرو‌هاي دوگانه سوز‌، خدمات پس از فروش و ... بايد ديده شود و سپس نسبت به تعيين سهم جديد سوختي تصميم‌گيري صورت گيرد.
100

انتهای پیام/

کد خبر 1388061518