به گزارش ميراث آريا(chtn) مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به رسم معارفه شهرداران تازه منصوب در شوراي شهر گفت: رسم بر اين است تا شهرداران جديد با اعضاي شوراي شهر و توصيه‌هاي شورا آشنا شوند.

وي در توصيه‌اي به شهرداران مناطق 22 گانه شهرداري تهران يادآور شد: مديريت شهري بايد از تمام امکانات شهر براي خدمت رساني به مردم استفاده کند چرا که خدمت کردن به مردم هدف اوليه ما است.

چمران همچنين مديران و شهرداران شهرداري را به ساده زيستي به ويژه در فضاي اداري شهرداري فراخواند و افزود: وقتي در فضاي اداري شهرداري و شورا ساده زيستي را رواج داديم بسياري از مسائل و نگاه‌هاي مردم نسبت به مديريت شهري تغيير کرد.

وي تاکيد کرد: با فشار زياد و تلاش فراوان از نيازمندان و محرومين عوارض دريافت مي‌کنيم و اين انصاف نيست که با اشراف گري و اسراف بودجه ها را هزينه کنيم.

چمران همچنين شهرداران مناطق را به رعايت قانون و مصوبات شورا دعوت کرد و افزود: مصوبات شورا وقتي به تصويب مي‌رسد و مراحل قانوني را طي مي کنند براي شهرداري يک قانون لازم الااجرا مي‌شود متأسفانه شهرداران در مناطق با قوانين شورا به صورت سليقه اي عمل مي کنند.

وي افزود: اگر براساس قانون کارها صورت بگيرد مردم هم راضي خواهند بود اگر در شورا طرح يا لايحه‌اي تصويب مي‌شود شايد در اجرا با مشکلاتي روبرو شويم که نياز به اصلاح آن طرح‌ها ولوايح باشد در اين صورت نيز شورا با کمال ميل آن مصوبات را اصلاح کرده و مجدد ابلاغ کند.

وي افزود: اينکه مي گويم شهرداري قوانين شورا را رعايت کند به آن منظور نيست که قوانين و مصوبات حتما بي عيب و نقص هستند، نه اين گونه نيست همانطور که در مجلس شوراي اسلامي قوانين تصويبي بعد از مدتي نياز به اصلاح دارند مصوبات شورا نيز از اين قاعده مستثني نيستند.

رئيس شوراي شهر دامه داد: قانون گريزي به خاطر اينکه در اجرا با مشکلاتي مواجه خواهيم شد بزرگترين ضربه را مي‌زند.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه در شوراي شهر تفکرات متفاوتي وجود دارد ولي سعي شورا تاکنون براين بوده است تا بيشترين همکاري را با شهرداري داشته باشد، مديريت شهري در درون بايد يکپارچه باشد تا به نتيجه مطلوب برسد.

چمران افزود: ما بر مردم نيستيم، بلکه با مردم هستيم و بايد مشکلات مردم را حل کنيم.

حسن بيادي، نائب رئيس شورا نيز در ادامه با اشاره به مصوبه شورا در خصوص تخفيف پرداخت عوارض و بدهي‌هاي مؤديان به شهرداري گفت: مصوبه شورا طبق بخش نامه‌اي به شهرداري‌هاي مناطق ابلاغ شده که در آن لفظ روزشمار بکار رفته است، اين مصوبه نياز به بازنگري جديد دارد چرا که بسياري از شهروندان که تمايل به پرداخت بدهي‌هاي خود داشتند با بکارگيري نحوه روز شماري پرداخت عوارض ديگر تمايلي به پرداخت زود هنگام بدهي و عوارض خود ندارند.

حمزه شکيب، رئيس کميسيون توسعه و عمران شورا نيز با اشاره به اينکه حضور شهردار و معاونان و شهرداران فرصت مغتنمي است، گفت: طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي ساخت و ساز در بافت‌هاي فرسوده مشمول 50 درصد تخفيف خواهد شد چراکه اين موضوع در بودجه شهرداري ديده نشده و اعتباري ندارد، نمي‌شود اقدامي در اين خصوص انجام داد.

وي افزود: در روزهاي اخير مراجعاتي به اعضاي شورا مي‌شود مبني بر اينکه در برخي مناطق اين مصوبه اجرا مي شود.

قاليباف، شهردار تهران در توضيح اين موضوع گفت: اين موضوع حدود 3 ماه است که در دستور کار قرار گرفته است و دستور العملي در 10 تا 12 بند تهيه شده است که در صورت کارهاي کارشناسي نهايي تا دو هفته آينده جهت بررسي به شورا ارائه خواهد شد.

وي تصريح کرد: در اين دستور العمل به کمک اقشار کم درآمد محروم که بناهاي فرسوده در بافت‌هاي فرسوده دارند توجه شده است.

وي افزود: در نظر داريم علاوه بر 50 درصد تخفيف، از افراد کم بضاعتي که مبادرت به ساخت و ساز بناي فرسوده دارند در ابتداي کار عوارض و هزينه‌هاي اوليه ساخت و ساز براي شهرداري را دريافت نکنيم و با پول اوليه‌اي که دارند اقدام به ساخت بناي فرسوده خود کنند چرا که طبق روال در ابتداي ساخت و ساز شهروندان بايد مبالغي را به شهرداري بابت پرداخت عوارض و صدور پروانه پرداخت کنند که پرداخت اين مبالغ برخي افراد را در ابتداي کار زمين گير خواهد کرد.

شهردار تهران تأکيد کرد: اين دستورالعمل براساس طرح تفصيلي، طرح جامع و مصوبات شوراي عالي معماري و شهرسازي به واحدهاي فرسوده واقع در بافت فرسوده به ويژه در نواحي که بافت فرسوده و واحد فرسوده دارند از جمله نواحي واقع در مناطق 10 و 16 و 14 و 18 و 17 و 12 و 19 هستند تعلق خواهد گرفت.

چمران نيز در پايان جلسه خاطر نشان کرد: بافت‌هاي فرسوده در تهران از سوي شوراي عالي معماري و شهرسازي مشخص شده است، متأسفانه در شهرداري‌ها وا حد فرسوده را به جاي بافت فرسوده اشتباه مي‌گيرند، در دستور العمل قيد شود که بافت‌هاي فرسوده و واحدهايي که دراين بافت‌ها هستند شامل اين تخفيف‌ها خواهند شد./100

انتهای پیام/

کد خبر 1388062317