درخشش چهار نگين ايراني در مقر اروپايي سازمان ملل

به گزارش ميراث آريا(chtn) و به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري يادمان موسوم به کوشک نخبگان (scholars pavilion)در خرداد ماه سال 1388 به سازمان بين المللي مستقر در مرکز بين المللي وين اهدا شده و به صورت چهارطاقي و با تنديس چهار تن از مشاهير علمي و فرهنگي ايران بر پا شده است.

اين يادمان از جنس سنگ و فايبر سنگ و ابعاد آن 2/2 در 2/2و ارتفاع آن سه متر است. ستون‌ها بر اساس معماري پارسي ايران ساخته شده‌اند و هريک با پايه ستون، ستون و سرستوني به شکل گاوهاي نگهبان است

ستون‌ها از نوع ستون‌هاي هخامنشي است که روي سکوهاي سه پله‌اي قرارگرفته‌اند و روي چهار ستون طاقي همانند طاق زيگوراتي است.

چهارطاقي شناخته شده‌ترين عنصر معماري ايراني است که جايگاه معنوي آن در نيايشگاه‌هاي ايراني تابه حال اهميت خود را از نظر معماري حفظ کرده است.

سقف کوشک نخبگان ايراني داراي چهار کنگره در هر وجه و نماي سقف داراي تزئينات خورشيد(يک خورشيد با 12پرتو) است.

درهريک از طاق‌هاي اين يادمان يکي از مفاخر علمي ايران زمين معرفي مي‌شود.ابوعلي سينا حکيم و پزشک، زکرياي رازي پزشک و شيميدان، ابوريجان بيروني رياضيدان منجم و کاشف حرکت وضعي زمين، عمرخيام شاعر و رياضيدان، چهار انديشمندي هستند که در زير چهار طاقي بزرگ ايران زمين تربيت يافته و دانش خويش را به چهار سوي جهان پراکنده‌اند.

مجسمه چهار دانشمند ايراني در مقياس يک در يک يعني همان مقياس انسان بر روي صندلي نشسته‌اند.در دستهاي ابوريحان به لحاظ اثبات کرويت زمين، نماد کره زمين قرار گرفته است.در دستان زکرياي رازي، لوله آزمايشگاه و در دست ابوعلي سينا، کتاب قرار دارد.

خاطرنشان مي‌‌شود ايران جزو معدود کشورهايي است که افتخار نصب يادمان نخبگان خود در اين ابعاد و در محوطه مقابل مقر سازمان ملل در وين داشته است.

کوشک نخبگان ايراني در تاريخ 19خرداد سال 88 با حضور اسفنديار رحيم مشايي معاون پيشين رئيس جمهور و رئيس وقت سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري علي اصغر سلطانيه سفير و نماينده جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، مدير کل سازمان بين‌المللي و جمعي از شخصيت‌هاي فرهنگي رونمايي شد.

متعاقب پرده‌برداري از کوشک نخبگان در وين، سفير الجزاير (رئيس شوراي حکام) اظهار نظر کرد:نه تنها از اين اقدام خوشحال شدم بلکه افتخار مي‌کنم ديگران بايد بدانند که ما مسلمانان چه تمدن و فرهنگي داشته‌ايم.

سفير روسيه نيز گفت:همه در اين روزها از اين اقدام جمهوري اسلامي ايران صحبت مي کنند. سفير چين و نماينده ايتاليا نيز اين اقدام را منحصر به فرد اعلام کرده و به نماينده کشورمان تبريک گفت./118

انتهای پیام/

کد خبر 1388063153