بقعه شيخ صفي براي بازديد کارشناسان يونسکو آماده شد

معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل با بيان اين مطلب به ميراث آريا(chtn)،گفت: اکيپ‌هاي مختلفي فعاليت‌هايي در خصوص مجموعه بقعه ، ساخت و ساز آرايه‌هاي معماري ، تجهيز موزه و تجهيزات داخلي ، نماي بيروني و فعاليت‌هايي براي بازسازي و آماده سازي بقعه شيخ صفي براي بازديد کارشناسان يونسکو انجام داده اند .

اکبر فرهيخته افزود: براي ثبت جهاني تمام معاونت‌ها در استان اقداماتي انجام داده اند و مسجد عالي قاپو ، محوطه و مجموعه بقعه مرمت و بازسازي شد .

مجموعه نفيس بقعه شيخ صفي الدين به نام عارف نامدار شيخ صفي الدين اردبيل جد سلاطين صفويه، در سال ۷۳۵ ه. ق. به دست فرزند وي صدرالدين موسي بنا شد. پس از شروع حکومت صفويه، به سبب ارادت شاهان صفوي به جد خود، واحدهاي مختلفي به اين مجموعه اضافه شد. بويژه در عهد شاه عباس اول و از آنجا که وي ارادت فراواني به شيخ صفي الدين داشت و بسيار به زيارت مقبره وي مي‌رفت، براي تکميل و تزيين اين اثر، کارهاي فراواني صورت گرفت. در عصر صفوي، بقعه شيخ با حضور استادان بزرگ عهد صفوي چنان به زيور آراسته شد که همچنان پس از گذشت چندين قرن به عنوان يکي از مفاخر تاريخي و فرهنگي ايران به شمار مي‌آيد.

يکي از موارد منحصر به فرد اين مجموعه اين است که اين بقعه حاوي دهها اثر بديع در مضامين مختلف رشته‌هاي هنري است که از آن جمله مي‌توان به عالي ترين نوع کاشي کاري معرق و مقرنس و گچ‌بري کتيبه هاي زيبا و نفيس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوي (مير عماد، مير قوام الدين، محمد اسماعيل و...) منبت‌هاي ارزنده، نقره کاري، تذهيب و طلاکاري، نقاشي و تنگ بري و غيره اشاره کرد. اين اثر از ساختار معماري فخيمي برخوردار است که گرد هم آمدن فضايل هنري نامبرده، آنرا در مجموعه‌هاي تاريخي ايران شاخص و متمايز کرده است./104

انتهای پیام/

کد خبر 1388071511