مرمت قلعه چالشتر به اتمام رسيد

رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان چهارمحال و بختياري با بيان اين مطلب به ميراث آريا(chtn)،گفت: مرمت قلعه چالشتر 240 ميليون تومان اعتبار مصوب داشت که هم تخصيص پيدا کرد و هم جذب شد.

مژگان رياحي افزود: يک قسمت قلعه چالشتر در حال حاضر به بازارچه صنايع دستي تبديل شده و کاربري صنايع دستي پيدا کرده است.

وي با بيان اينکه مرمت اين قلعه از مدت‌ها قبل آغاز شده بود، افزود: مرمت اين قلعه 40 درصد پيشرفت داشت که با اعتبار ذکر شده توانسيم آن را به اتمام برسانيم.

رياحي اضافه کرد: قلعه چالشتر اثري باشکوه از نظر معماري و هنري حجاري در ايران، در پنج کيلومتري شهرکرد قرار دارد. قلعه چالشتر در استان چهار محال و بختياري تلفيقي از معماري دوران قاجار در ايران با معماري اروپايي است، با ستون‌هايي ايستاده از سنگ خودنمايي مي‌کند.

وي ادامه داد: اين قلعه در منطقه چالشتر واقع شده که در دوره صفويه مرکز حکمراني چهارمحالي‌ها بوده که به وسيله کلانتران روستاها و مناطق تحت سيطره خود را کنترل مي‌کردند و پس از انتصاب حسين قلي‌خان به عنوان ايلخان بختياري، در اواسط حکومت ناصرالدين شاه، حکمرانان اين منطقه از حاکميت بر چالشتر خلع و تنها به زمين داران بزرگ تبديل شدند.

رياحي خاطرنشان کرد: مجموعه تاريخي چالشتر شامل سر در سنگي ، خان‌نشين ، اندروني ، حمام ، انبارها و اصطبل‌ها است. قلعه عياني و خان‌نشين اين مجموعه تاريخي داراي ‪ 38ستون سنگي با سر در و ايوان است ./104

انتهای پیام/

کد خبر 1388072927