ميراث آريا(chtn) - اين ها در حالي است که پنجشنبه هفته گذشته علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي پاسخ ايران را به محمد البرادعي مدير کل اين آژانس ارايه کرد. اگرچه محتواي اين پاسخ هنوز به طور رسمي منتشر نشده است، اما گمانه زني هاي رسانه هاي غربي حاکي از اين است که ايران در مرحله اول خواهان خريد سوخت اتمي براي رآکتور تهران است و پس از آن با ارسال گام به گام اورانيوم با غناي کم و دريافت گام به گام اورانيوم غني شده 20 درصد موافقت خواهد کرد.

به گزارش رويترز، ميليبند پس از گفت‌وگو با سرگئي لاوروف وزير خارجه‌ روسيه در مسکو به خبرنگاران گفت: ما هر دو مي‌خواهيم تا يک پاسخ سريع از ايران درباره‌ي طرح پيشنهادي راکتور تحقيقاتي تهران ببينيم. براساس اين طرح پيشنهادي که آمريکا نيز از آن حمايت مي‌کند ايران ‌بايد 75 درصد از اورانيوم با غناي پايين خود را براي غني‌کردن بيشتر به خارج بفرستد تا سوخت رآکتور تهران تامين شود.
به گزارش خبرگزاري العالم، روسيه، انگلستان و آمريکا گفته‌اند که خواستار پاسخ سريعي از تهران درباره‌ي طرح پيشنهادي مبادله سوخت هستند.

مسکو تاکنون با کشورهاي غربي عليه ايران هم‌صدا نشده است؛ اگر چه تلاش مسکو براي کمک به تهران هنوز قطعي نشده و ميليبند انتظار دارد همکاري روس‌ها در جنگ افغانستان را ببيند تا نيروهاي انگليس بتوانند طالبان را به بيرون از افغانستان برانند.

غني سازي در کشور متوقف نمي شود

از سوي ديگرمنوچهر متکي وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: مذاکرات هسته اي صورت گرفته با طرف هاي مقابل تنها براي تامين سوخت مورد نياز راکتور تهران است و غني سازي اورانيوم براي راکتورهاي ديگر و تامين سوخت مورد نياز متوقف نشده و ادامه دارد.

متکي روز دوشنبه در حاشيه اجلاس وزراي خارجه کشورهاي عضو گروه دي 8 درباره پاسخ ارايه شده ايران براي خريد سوخت هسته اي، گفت: خريد اورانيوم غني سازي شده 20 درصد براي راکتور تهران ربطي به اصل موضوع غني سازي در ايران نداشته و غني سازي اورانيوم همچنان ادامه دارد. جمهوري اسلامي ايران در صورت موافقت با اين موضوع تنها بخشي از اورانيوم غني شده خود را در اختيار قرار مي دهد و در قبال آن اورانيوم غني شده 20 درصد دريافت مي کند.

متکي تصريح کرد: درخواست اوليه ما خريد سوخت هسته اي براي راکتور تهران است اما در صورتي که بر سر اين موضوع به توافق نرسيم بحث ديگر توليد سوخت با اورانيوم غني شده 20 درصد در داخل ايران نيز مطرح است.
وزير خارجه روابط کشورهاي دي 8 را رو به گسترش دانست و گفت: حجم تجارت ها بين کشورهاي عضو دي 8 درصد امروز تنها 6 درصد تجارت خارجي آنها را تشکيل مي دهد. با توجه به بازار 900 ميليون دلاري کشورهاي عضو دي 8 ظرفيت خوبي براي افزايش ميزان تجارت کشورهاي عضو وجود دارد.
قولي براي ارسال اورانيوم غني شده نداده بوديم .

اسماعيل کوثري نايب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در حاشيه دوازدهمين اجلاس وزراي خارجه گروه دي 8 با تاکيد براين که توان فني توليد اورانيوم 20 درصد غني شده را داريم،گفت: جمهوري اسلامي ايران قولي براي ارايه اورانيوم غني شده 5/3 درصد خود به کشوري ديگر نداده است.

کوثري افزود: در پاسخ ارايه شده از سوي ايران نيز قولي مبني بر اينکه همه اورانيوم ايران به کشور ديگري ارايه شود، داده نشده است. پيشنهاد اين طرح از سوي محمد البرادعي مديرکل آژانس بوده و از سوي جمهوري اسلامي ايران چنين موضوعي مطرح نشده و قولي نيز بابت آن ارايه نشده است.

کوثري خاطرنشان کرد: درخواست قطعي ما خريد سوخت است و آژانس بين المللي انرژي اتمي موظف است تسهيلات لازم براي خريد سوخت هسته اي را فراهم آورد و بايد اين موضوع از سوي آژانس به يکي از اعضا اعلام شود که قبلا اين موضوع به روسيه و آمريکا ارجاع شده بود.

نايب رييس کميسيون امنيت ملي مجلس با تاکيد بر اينکه پيشنهاد اول ايران خريد قطعي سوخت براي راکتور تهران است، گفت: اگر سوخت در اختيار ما نگذارند ما خود توان تامين سوخت و اورانيوم با غناي 20 درصد را داريم.

کوثري افزود: در مراحل آخر و در صورتي که امکان تحقق پيشنهادهاي ديگر نباشد طرح اينگونه بوده که ما بخش کمي از اورانيوم 5/3 درصد غني شده خود را در اختيار آنها قرار دهيم و در قبال آن سوخت با غناي 20 درصد بگيريم.

وي تاکيد کرد: در صورتي که چنين اتفاقي نيفتد و غربي ها سوخت مورد نياز ما را در اختيارمان قرار ندهند باز هم مشکلي پيش نمي آيد چون ما توان فني توليد سوخت با اورانيوم غني شده 20 درصد را در داخل کشور داريم.
100

انتهای پیام/

کد خبر 1388081243