بازار تبريز شريان مهم اقتصادي و فرهنگي منطقه است

به گزارش ميراث آرياchtn)) به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در اين ديدار آيت الله مجتهد شبستري به بيان ديدگاهها و نظرات خود در خصوص حوزه ميراث فرهنگي پرداخت.

نماينده ولي فقيه در استان با اشاره به موقعيت ويژه تاريخي و فرهنگي و طبيعي آذربايجان شرقي،
حضور گردشگران مختلف را موجب رونق همه جانبه استان و شناخته شدن شايسته کشور دانست و تصريح کرد: در سالهاي اخير گردشگران زيادي به کشور ما سفر کرده اند و شاهديم که افراد بسياري تحت عنوان گردشگر سلامت يا گردشگر درماني مهمان استان ما بوده اند.

امام جمعه تبريز با تاکيد بر مهمان نوازي مردم استان از متوليان بخش گردشگري استان استان و کشور خواست براي تسهيل رفت و آمد اين بيماران و اسکان احتمالي آنها تمهيدات لازم را بينديشند تا موجبات رفاه و آسايش مسلمين و متديناني که با هزاران اميد و آرزو به کشورمان سفر مي کنند فراهم شود.

آيت الله شبستري درباره ساخت و تجهيز مراکز درماني در شمال استان و شهرستان جلفا براي تسهيل سفر بيماراني که از مرزهاي شمالي وارد استان مي شوند پيشنهاداتي ارائه نمود و افزود: مرکز بهداشت استان و تمام نهادهاي مرتبط با اين امر بايد با جديت پيگير حل مشکل مسافران و گردشگران سلامت باشند.

امام جمعه مردم تبريز در بخش ديگري از سخنان خود به حادثه تلخ آتش سوزي در سراي ايکي قاپلي بازار تبريز اشاره کرد و گفت: بازار تبريز شريان مهم اقتصادي و فرهنگي منطقه است و بايد براي حفظ آن تلاش کنيم.

وي افزود: در ديداري که با بازاريان و مردم شهر داشتم مشکلات اين بخش مطرح شد و به دليل گره خوردن زندگي خانواده هاي بسياري با بازار تبريز بايد هر چه زودتر نسبت به بازسازي و آماده کردن اين بخش از بازار اقدام کرد..

به گفته امام جمعه تبريز، در مقاطع مختلف برنامه ريزي ها و اطلاع رساني هاي گسترده اي براي تبيين فرهنگ بيمه صورت گرفته و بروز اينچنين حوادثي لزوم توجه به اين مساله را بيشتر مي کند اما در مقطع فعلي بايد براي حل مشکل پيش آمده خيلي منسجم و جدي انديشيد و چاره اي يافت.

در اين ديدار حميد بقايي معاون رييس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور ضمن ارائه توضيحاتي بر همکاري بيشتر با جمهوري نخجوان و ساير مسافران و گردشگران سلامت تاکيد نمود و گفت: با مذاکرات مشترک درصدد ايجاد امکانات و نيروي متخصص و تسهيلات بيشتري براي اين دسته از گردشگران هستيم.

وي افزود: از حادثه اي که در بازار تبريز رخ داده ناراحت و متاسف شدم اما بازار به عنوان يک مجموعه بزرگ و زنده همواره در معرض برخي خطرات قرار دارد و تمام مسئولين ذيربط بايد همکاري و تلاش بيشتري در جهت مراقبت و حفظ آن داشته باشند.
يقايي تصريح کرد: بازار تبريز سازه اي بسيار مهم براي مهم براي ماست و تلاش زيادي براي تکميل پرونده و ارسال آن به يونسکو کشيده شده و هم اکنون هم بايد همکاري صميمانه اي براي ترميم آن داشته باشيم.

تراب محمدي، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز طي سخناني از همکاري مجموعه تحت مديريت خود براي توسعه و پيشرفت حوزه هاي مختلف سازمان سخن گفت.

محمدي افزود: بازار تاريخي تبريز تا امروز روزهاي سخت و حوادث زيادي را ديده و خوشبختانه هر دفعه سربلند کرده و به حيات خود ادامه داده است.

به گفته دبير کارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري استان، پس از بررسي وضعيت ايکي قاپلي بازار، مرمتگران سازمان در همکاري با نهادهاي مرتبط نسبت به بازسازي و مرمت اين سازه اقدام خواهند نمود.
وي گفت: طبق تصميمات اتخاذ شده در کارگروه تخصصي بازار بايد چاره اي جدي و موثر براي تهويه، گرمايش، تامين آب و ايمني بازار انديشيده و به سرعت اجرايي شود تا درصد وقوع اتفاقات تا حد امکان کاهش يابد.

محمدي در پايان سخنانش از صبر و بردباري بازاريان و همکاري صميمانه آنها براي حل مشکلات بازار و مساله اخير تشکر نمود و افزود: با رهنمودهاي امام جمعه محبوب مردم تبريز و همراهي مردم و مسئولان هر چه سريعتر ايکي قاپلي بازار هم بازسازي شده و به شکل عادي در خواهد آمد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور در دو روز اقامت خود در استان آذربايجان شرقي به بازديد از منطقه آزاد ارس و بازار تاريخي تبريز پرداخت و براي بهبود وضعيت فعاليتي اين مجموعه ها پيشنهادها و راهکارهاي لازم را ارائه نمود./106


انتهای پیام/

کد خبر 1388081657