استحکام بخشي سنگ‌هاي آهکي سياه پاسارگاد

به گزارش ميراث آريا (chtn) کارشناس ارشد مرمت آثار و اشياء تاريخي؛ عنوان پرژه خود را امکان سنجي کاربرد دو نمونه کامپوزيت آکريليک اسيلان و نانو ذرات رس در استحکام بخشي سنگ آهک پاسارگاد اعلام کرد.

مهشيد عطاري در ادامه خاطرنشان کرد: در اين پژوهش، کارايي دو نمونه رزين آکريليک تجاري، پارالوييد 72-B و لعاب آکريليکي لاسکو در کنار محصول سيلاني براي تهيه ترکيب نانوکامپوزيتي براي استحکام بخشي سنگ‌هاي آهکي سياه به کار رفته در محوطه تاريخي پاسارگاد هم‌چون پايه ستون‌ها و حجاري‌هاي کاخ اختصاصي، مورد مطالعه قرار گرفته است.

وي اضافه کرد: مشاهدان ميداني، برداشت اطلاعات اقليمي و تحليل‌هاي کمي و کيفي آزمايشگاهي مشخص کرد که اين نوع سنگ آهک به دليل حضور رگه‌هاي رسي و وجود ريز ترک‌هايي در ساختار آن، به شدت در برابر عوامل محيطي فرساينده رطوبت و يخبندان، آسيب‌پذير بوده و نيازمند تقويت و درمان است.

به گفته اين کارشناس ارشد مرمت آثار تاريخي؛ در بررسي‌هاي آزمايشگاهي مقاومت فشاري، مورفولوژي سطح سنگ، تخلخل و جذب آن به عنوان شاخص تغيير کيفيت سنگ قبل و بعد از درمان انتخاب شد.

وي با بيان اين‌که درمان در چند مرحله با استفاده از اين سه نوع زرين؛ ابتدا به تنهايي و سپس به صرت آميزه‌اي انجام شد افزود: در مرحله سوم امکان استفاده از اين موارد در ترکيب با نانوذرات معدني در قالب نانو کامپوزيت‌هاي استحکام بخش بررسي شد./119

انتهای پیام/

کد خبر 1388092430