ميراث آريا(chtn) رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با تاکيد بر اينکه در شماره‌گذاري هر دستگاه خودرو بايد دو استاندارد ايمني و زيست محيطي رعايت شود،گفت: متاسفانه سياست‌گذار، توليدکننده و تاييدکننده خودرو در کشور ما جزو يک خانواده‌ هستند و لذا به راحتي استانداردهاي ايمني به خودروهاي توليدي در کشور داده مي‌شود. از سوي ديگر استانداردهاي محيط زيست هم توسط اين سازمان به وزارت صنايع تفيذ اختيار شده و در نتيجه خود وزارت صنايع رسما تمامي استانداردهاي خودروها را مي‌دهد.

هاشمي افزود: اين آماربرداري نشان مي‌دهد ميزان آلاينده آزبست در ريه ماموراني که در تقاطع‌ها و محدوده ورودي زوج و فرد و طرح ترافيک مستقر هستند، بيشتر از ساير ماموران است.

وي با اشاره به اينکه از ابتداي سال جاري تاکنون 280 هزار خودرو در پايتخت شماره‌گذاري شده است، در حالي که تنها 13 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است، گفت:متاسفانه پول خروج خودروي فرسوده گرفته شده، ولي خودروي فرسوده قابل توجهي از رده خارج نشده است، اين در حاليست که هر خودروي فرسوده 30 برابر هر خودروي نو آلايندگي ايجاد مي‌کند.

مهدي هاشمي به آمار رسمي منتشر شده بر روي سايت وزارت نفت اشاره کرد و گفت: اين آمار نشان مي‌دهد ميزان گوگرد موجود در گازوئيل کشور 10 هزار PPM و اين ميزان در بنزين کشور يک‌هزار PPM است، اين در حاليست که در دنيا اين رقم زير 50 PPM در هر دو فراورده نفتي است.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اين که شرکت ايران خودرو به مهندسي که پيشنهاد داد مخزن کنيستر از محصولات اين شرکت برداشته شودجايزه داد! گفت: درصد قابل ملاحظه محصولات شرکت ايران خودرو تا سال 82 مجهز به کنيستر بود که بخارات بنزين را جمع‌آوري مي‌کرد پس از اين پيشنهاد تا خرداد ماه سال جاري اين مخزن بر روي هيچ يک از محصولات ايران خودرو نصب نشدو موجب ورود بخارات بنزين به هواي پايتخت که موجب انتشار آلاينده بنزن مي‌شود،شد و هم اکنون اين آلاينده 50 تا 150 برابر حد مجاز در تهران است.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ضعف قوانين رايکي ديگر از مشکلات آلودگي پايتخت دانست و گفت: از سوي ديگر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز نتوانسته است امکان توسعه زيرساخت‌هاي الکترونيکي جهت کاهش تردد شهروندان را فراهم کند.

وي در عين حال تاکيد کرد: انتظار داريم سازمان حفاظت محيط زيست بحث آلودگي هوا را به جد مديريت کند.

کاظمي ، نماينده سازمان بهينه‌سازي کشور نيز در جلسه کميته کاهش آلودگي هواي تهران با تاکيد بر اين که قانون داريم، اما اجرا نمي‌شود، به مبحث 19 ساختمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه سال گذشته تنها 16 درصد ساخت و سازهاي جديد اين مبحث را اجرا کرده‌اند.استاندارد خودروها از سال 79 به قانون تبديل شده است اگر اين استانداردها اجرا مي‌شد روزانه 6/6 ميليون ليتر کاهش مصرف بنزين داشتيم.

محمدنژاد، نماينده وزارت صنايع نيز در اين جلسه، گفت:از سال آينده تمامي خودروسازان موظفند استاندارد آلايندگي يورو سه را در توليدات خود رعايت کنند، اين در حاليست که برخي از آقايان مداوم مصاحبه مي‌کنند و مي‌گويند که خودروسازان نمي‌توانند اين کار را انجام دهند و بايد بگوييم واقعا چه قدر آدم پيشگو در اين زمينه داريم.

نماينده وزارت صنايع با اشاره به مطالعات شرکت جايکا درباره آلودگي هواي تهران که منجر به تدوين طرح جامع کاهش آلودگي هواي تهران شد، گفت: شايد بهتر بود آموزش و اطلاع‌رساني را به عنوان بند اول اين مطالعات مي‌آوردند تا الان اين قدر در اين زمينه عقب ماندگي نداشته باشيم.

وي تاکيد کرد: بايد کميته ملي در زمينه‌ کاهش آلودگي هوا در کشور در کنار کميته اجراي کاهش آلودگي هواي تهران تشکيل شود.

گل عليزاده، سرپرست اداره کل محيط زيست استان تهران ،همچنين در اين جلسه با اشاره به اين که به لحاظ آلاينده ذرات معلق 19 روز سال 87 پاک، 74 روز سالم و 10 روز ناسالم بود،گفت: اين در حاليست که در سال جاري 40 روز پاک و 63 روز سالم داشتيم و روز ناسالمي نداشتيم. سرپرست اداره کل محيط زيست استان تهران با اشاره به آلاينده منوکسيد کربن ، گفت: در سال 87، 40 روز پاک، 56 روز سالم و شش روز ناسالم داشتيم که اين رقم در سال 88 به 20 روز پاک، 81 روز سالم و دو روز ناسالم رسيد.

همچنين وحدتي، رييس دبيرخانه کاهش آلودگي هواي تهران، با اشاره به اين که خسارت آلودگي هواي کشور در سال 70 هزار ميليارد ريال معادل 4/8 توليد ناخالص داخلي است، افزود: بر اساس رتبه‌بندي انجام شده ايران از ميان 133 کشور جهان به لحاظ شاخص‌هاي زيست محيطي و آلودگي هوا در رتبه 117 قرار دارد.

وي با تاکيد بر ضرورت آموزش همگاني و کنترل منابع ثابت که در طرح جامع کاهش آلودگي هواي تهران اجرا نشده است، بخشي نگري برخي دستگاه‌ها را از ديگر مشکلات اساسي طرح جامع کاهش آلودگي هواي تهران دانست.
100

انتهای پیام/

کد خبر 138810155