بنا بر اعلام خانوارهاي کم درآمد در خوشه يک‌، خانوارهاي با درآمد متوسط در خوشه دو و خانوارهاي با درآمد بالا در خوشه سه قرار گرفته‌اند‌. اما ظاهرا بسياري از خانواده‌ها که اعلام کرده‌اند مستاجرند و سرمايه آنچناني ندارند و به همين دليل انتظار داشته‌اند در خوشه يک يا دو قرار بگيرند، پس‌از اعلام نتايج خوشه‌بندي خانوارها مشاهده کرده‌اند که اينگونه نشده است و آنها در خوشه سه قرار گرفته‌اند‌.

همين ابهام‌ها که به بروز انتقادهايي در چند روز اخير انجاميده است باعث صدور دستور رييس جمهور براي تغيير شيوه خوشه‌بندي خانوارها گرديد.

اين خبر را رييس‌ ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد و گفت: رييس‌جمهور در جلسه ديروز کار گروه تحولات اقتصادي دولت، با توجه به بررسي‌هاي انجام شده درباره خوشه‌بندي خانوارها، دستور داد تا شيوه خوشه‌بندي خانوارها تغيير کند.

محمد رويانيان با اشاره به جلسه‌هاي مداوم رييس‌‌جمهوري در اين‌‌باره که سه روز در هفته با حضور وزرا و کارشناسان دانشگاهي برگزار مي‌شود، تصريح‌کرد:‌ در جلسه صبح دوشنبه اين کارگروه ، دکتر احمدي‌نژاد با توجه به آمار اعلام شده از سوي مرکز آمار درباره خوشه‌بندي خانوارها، اين خوشه‌‌بندي را داراي اشتباهاتي دانست.

رويانيان، قرار گرفتن بخشي از کارمندان و کارگران با هزينه‌هاي بالا در خوشه سوم را از موارد مطرح شده از سوي رييس‌‌جمهور اعلام کرد و گفت: بررسي وضعيت زندگي و درآمدي درصد قابل توجهي از افرادي که در خوشه سوم قرار دارند به خوبي نشان مي‌دهد، آنها مستحق دريافت يارانه‌ بيشتري هستند، هرچند که طبق فرمول تعيين شده از سوي مرکز آمار در خوشه سوم قرار گرفته‌اند.

مشاور رييس‌ جمهور تصريح کرد: در اين جلسه با توجه به مسائل مطرح شده درباره خوشه‌بندي خانوارها و گلايه‌هاي انجام شده، دکتر احمدي‌نژاد اعلام کرد که به اين مساله شخصا رسيدگي و بند به بند اصلاحات خوشه‌بندي جديد را پيگيري مي‌کند.
رويانيان افزود: احمدي‌نژاد تاکيد کرده، در تقسيم‌بندي خوشه‌ها بايد به گونه‌اي عمل کرد که حقي از کسي در پرداخت يارانه‌ها ضايع نشود؛ از اين رو در اين جلسه‌ها قرار است به طورجدي حتي مواردي که مردم عامه در اعتراض به نحوه خوشه‌بندي عنوان مي‌کنند، دسته‌بندي و بررسي شود.

چگونه توزيع يارانه‌ نقدي پيش از دستور

همزمان با اعلام نتايج طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي کشور که از روز‌شنبه آغاز شده و خانوارها براساس زمان اعلام شده از وضعيت خوشه‌بندي خود مطلع شده‌اند‌، اعتراض‌ها به نحوه خوشه‌بندي خانوارها به دليل عدم ارائه توضيحات روشن و کافي درباره مبناي تقسيم‌بندي خوشه‌ها‌، بالا گرفته و نوعي سردرگمي ‌و ابهام را در ميان مردم ‌ايجاد کرده است‌.

رييس مرکز آمار‌ايران در اولين واکنش به ‌اين اعتراض‌ها اعلام کرده که 30 درصد جامعه در خوشه 3 (دهک‌هاي درآمدي بالا) قرار گرفته‌اند و اين 30 درصد شامل 5 ميليون خانوار مي‌شوند که به دليل دسترسي زودتر به اينترنت و اس‌ام‌اس اعتراض مي‌کنند‌، اگرچه اعتراض آنها به حق است، اما بايد تا ارديبهشت سال آينده‌ صبر کنند و سپس با در دست داشتن مستندات کافي براي رسيدگي به اعتراضات به پايگاه‌هاي اطلاعات خانوار مراجعه کنند‌.

در حالي که به گفته طراحان‌ اين طرح‌، تعيين خوشه‌هاي درآمدي بر مبناي مدلي است که مبناي آن طرح هزينه درآمد خانوار است و‌اين طرح بر مبناي يک روش 40 ساله براي طبقه‌بندي مردم جامعه در کشور مورد استفاده قرار گرفته است‌، اما در‌اين روش بعد از اعلام خوشه‌بندي و اينکه افراد خانوارها در چه خوشه‌اي قرار گرفتند، ابهامات زيادي پيش آمده و بسياري از خانوارها را پس از اطلاع از وضعيت خوشه‌بندي خود با شگفتي و نگراني مواجه کرده است‌. به عنوان مثال، بسياري از مردم با درآمد و دارايي کاملا متفاوت مشترکا در خوشه سوم قرار گرفتند که تعداد افراد خوشه سومي‌ يا دهک‌هاي در آمدي بالا در‌اين روش 14 ميليون نفر است‌. مثلا در ‌اين روش‌، کسي که بيش از 250 هزارتومان حقوق مي‌گيرد و ماشين و واحد مسکوني شخصي ندارد، با کسي که 700 هزار تومان حقوق مي‌گيرد و ماشين و منزل شخصي دارد در يک خوشه‌اند و هر دو دهک درآمدي بالا شناخته شده‌اند‌. پيش از‌اين بنا بر اعلام مسوولان دولتي، دهک‌بندي‌ها براساس پنج معيار غيردرآمدي «خودرو، مسکن، تحصيلات، تعداد افراد شاغلين خانوار و ميزان وام اخذ شده از نظام بانکي» صورت گرفته بود، اما ظاهرا بر‌اين اساس اغلب خانوارهاي ‌ايراني در دهک‌هاي بالاي درآمدي قرار دارند‌. از سوي ديگر در اولين نتايج به‌دست آمده از نحوه خوشه‌بندي‌ها‌، مکان جغرافياتي محل سکونت و ميزان اجاره بهاي پرداختي بابت مسکن نيز مورد توجه قرار گرفته است‌. به گونه‌اي که يک مستاجر تهراني با پرداخت اجاره بهاي ماهانه 300 هزار تومان نيز به دليل توان پرداخت‌اين ميزان اجاره بها جزو خوشه سوم قرار گرفته است.

بر اساس اعلام مسوولان دولتي، در سال نخست اجراي لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها تصميم گرفته شده است جمعيت کشور به سه خوشه تقسيم‌بندي شوند. در خوشه نخست که دهک اول تا چهارم را شامل مي‌شود، حدود 30 ميليون نفر، در خوشه دوم دهک‌هاي پنجم تا هفتم جامعه با 17 ميليون و 600 هزار نفر و در خوشه سوم دهک‌هاي هشتم تا دهم با 14 ميليون نفر قرار گرفته‌اند.

يکي ديگر از ابهامات بوجود آمده در‌اين است که پيش تر مقامات دولتي اعلام کردند که ‌يارانه‌ها فقط به خوشه اول و دوم پرداخت مي‌شود؛ توضيح آنکه درآمد خانواده شش نفري در خوشه يک، کمتر از 473 هزار تومان است. به عبارت ديگر، خانوار شش نفره‌اي که درآمدش بين 473 هزار تومان تا 788 هزار تومان است، در خوشه دوم قرار مي‌گيرد و خانوار شش نفره‌اي که بيش از 788 هزار تومان درآمد داشته باشد، در خوشه سه قرار مي‌گيرد.

در ابتدا دولت در لايحه اوليه ارسالي به مجلس شوراي اسلامي ‌براي هدفمندکردن يارانه‌ها، پرداخت يارانه نقدي به هفت دهک درآمدي را پيشنهاد کرده بود که در نهايت نمايندگان پس از بررسي سناريوهاي مختلف همچون پرداخت يارانه نقدي به دو و پنج دهک سرانجام با پرداخت يارانه به کليه خانوارهاي ‌ايراني موافقت کردند‌، اما با شروع اطلاع‌رساني در ‌اين‌ زمينه‌، اظهارنظرهاي متفاوتي در ‌اين‌باره مطرح شد‌. در ابتدا رييس مرکز آمار ‌ايران از پرداخت يارانه نقدي تنها به هفت دهک درآمدي خبر داد که شامل 47 ميليون از 61 ميليون متقاضي يارانه نقدي مي‌شد‌. طرح‌ اين اظهارات از سوي يک مسوول دولتي موجي از نگراني را در جامعه ‌ايجاد کرد. به گونه‌اي که پيش از مشخص شدن خوشه خانوارها ‌اين سوالات مطرح شد که اساسا قرار است اين يارانه‌ها به چه کساني تعلق بگيرد و ‌اين بر ابهامات طرح افزود‌. اما بلافاصله رييس جمهور از برخورداري 100 درصد مردم از يارانه‌هاي مرتبط با هدفمند شدن يارانه‌ها خبر داد و اعلام کرد در دو گام همه مردم تحت پوشش قرار خواهند گرفت. همچنين وزير اقتصاد و رييس مرکز آمار نيز ديروز تاکيد کرده‌اند که يارانه نقدي به خوشه سوم هم تعلق خواهد گرفت‌.

وزير امور اقتصادي و دارايي در ‌اين زمينه با اشاره به نگراني برخي از افراد مبني بر قرار گرفتن در خوشه سوم که معتقدند يارانه به آنها تعلق نمي‌گيرد، گفت: براساس قانون يارانه‌ها به تمام افرادي که فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پر کرده باشند، متناسب با درآمد آنها يارانه پرداخت مي‌شود؛ لذا خوشه سوم نيز مشمول دريافت يارانه نقدي مي‌شود.

به گزارش ايرنا، شمس‌الدين حسيني افزود: براساس قانون، دولت اجازه دارد به اين افراد نيز متناسب با درآمدشان يارانه پرداخت کند. وي توجه به آمار را از مباني اساسي در اتخاذ اين تصميمات ذکر کرد و گفت: مرکز آمار ايران در اين راستا، کار آماري گسترده‌اي را انجام داده که براساس آن تصميم‌گيري خواهد شد.

وي تصريح کرد: اطلاعات هر فرد با رعايت محرمانه بودن در سايت مرکز آمار ايران موجود است و مردم بايد متناسب با برنامه زمان‌بندي شده مرکز آمار ايران به سايت آن مرکز مراجعه و اصلاحات لازم را اعمال کنند. به گفته حسيني، در راستاي اجراي قانون باز توزيع، تمام اقشار جامعه مشمول يارانه خواهند شد. وي از مردم خواست تا اطلاعات کامل و اصلاح شده خود را در سايت مرکز آمار ايران قرار دهند تا تصميم‌گيري براساس آن صورت گيرد.
وي با بيان آنکه طرح تحول اقتصادي، طرحي مبني بر ارزيابي مناسب است، گفت: برخي افراد در اين روزها آماري از نرخ تورم ارائه کرده‌اند که البته اين ارقام گمانه‌هاي فردي است. وي گفت: طرح هدفمند کردن يارانه‌ها توسط مردم اجرا خواهد شد و آثار تورمي‌آن نيز از همين طريق کاهش مي‌يابد.

حسيني افزود: وزارت بازرگاني با همکاري اصناف، ذخيره‌سازي مناسبي انجام داده و با اين شرايط آثار تورمي، کاهش خواهد يافت. وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص چاپ 10 ميليون کارت عدالت براي اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها، گفت: براساس قانون باز توزيع و اجراي آن بايد از طريق سيستم بانکي و موسسات اعتباري انجام شود و به همين دليل از سيستم بانکي، نهايت استفاده را خواهيم کرد.

وي با بيان آنکه سيستم بانکي هم اکنون کارت به ميزان لازم را چاپ کرده، اظهار کرد: اين کارت‌ها نه تنها براي افراد نيست؛ بلکه براي خانواده‌ها است. حسيني افزود: 10 ميليون کارت عدالت، 40 ميليون نفر را پوشش خواهند داد. وي در پايان گفت: با جمع‌بندي‌هايي که انجام شده، افراد مي‌توانند از کارت‌هاي خود نيز در اين زمينه استفاده کنند.
در همين زمينه رييس مرکز آمار ايران به عنوان مسوول خوشه‌بندي و کسي که از نزديک در جريان اين امر مهم قرار گرفته، در گفت‌و‌گو با «فارس» درباره نحوه تقسيم‌بندي خانوارها در خوشه‌هاي سه‌گانه‌، خوشه‌هايي که به آنها يارانه تعلق مي‌گيرد و احتمال تغيير مبناي خوشه‌بندي سخن گفته است.

مدد در پاسخ به‌اين سوال که چرا بسياري از مردم با درآمد و دارايي کاملا متفاوت مشترکا در خوشه 3 قرار گرفته‌اند‌. مثلا کسي که 200 تا 250 هزار تومان حقوق مي‌گيرد و ماشين و واحد مسکوني ندارد با کسي که 700 هزار تومان حقوق مي‌گيرد و ماشين و منزل شخصي دارد، چرا در يک خوشه‌اند، گفت: اين طور نيست. خانواده‌اي که دو نفر است با اين مشخصاتي که شما اشاره کرديد (حقوق 250 هزار تومان‌، بدون منزل مسکوني و خودروي شخصي) حتما در خوشه 2 قرار مي‌گيرد. حتما اشتباهي شده، بايد مراجعه کنند تا رسيدگي کنيم؛ اما ممکن است اين فرد دارايي‌هايي داشته که يا اعلام نکرده يا هنوز در اسناد رسمي به نام او است؛ ولي در حال حاضر در تملک او نيست. وي افزود: 30 درصد جامعه در خوشه 3 قرار گرفته‌اند. اين 30 درصد شامل 5 ميليون خانوار مي‌شود، 5 ميليون خانوار هم شامل خوشه 2 شده‌اند، 6 ميليون و 800 هزار خانوار هم در خوشه يک قرار گرفته‌اند. اما چون خوشه سومي‌ها زودتر به اينترنت و اس‌ام‌اس دسترسي پيدا کرده‌اند، اعتراض مي‌کنند‌، اين هم حق آنها است.

وي در پاسخ به ‌اينکه چرا تفاوت آدم‌هايي که در خوشه 3 قرار گرفته‌اند به لحاظ درآمد و دارايي خيلي زياد است، تصريح کرد: کساني که از يک مقطع به بالا قرار مي‌گيرند، جزو خوشه 3 است، در خوشه يک و دو تفاوت خانوارها محدود است؛ اما در خوشه 3 اين تفاوت بسيار زياد است‌. هر کسي از سقف خوشه 2 بالاتر قرار گرفته جزو خوشه 3 است. به همين دليل در خوشه 3 تفاوت‌ها زياد است. کل کساني که در خوشه 3 قرار گرفته‌اند 14 ميليون نفر هستند. 30 ميليون نفر در خوشه يک و 17 ميليون و 400 هزار نفر هم در خوشه 2 قرار گرفته‌اند.

مدد درباره ‌اينکه ملاک و معيار قرار گرفتن در اين خوشه‌ها چيست، گفت: قرار گرفتن افراد و خانوارها در خوشه‌ها براساس مدل خاصي تعيين شد که سال‌ها است اين مدل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اما در عين حال اين ملاک‌ها و مدل در کميسيون طرح تحول اقتصادي مجدد مطرح خواهد شد و تمام ابعاد آن مورد رسيدگي مجدد قرار خواهد گرفت.
100

انتهای پیام/

کد خبر 138811067