گمشده‌اي از هنر معماري صفويه

به گزارش ميراث آريا(chtn) احمد ميرزا کوچک خوشنويس در ابتداي اين مراسم با يادآوري اتفاقات روي داده در انقلاب اسلامي افزود: در کنار مفاهيمي هم‌چون خيمه شب بازي، زري بافي و پرده خواني ارزش‌هاي والايي وجود دارند که مي‌توان آنها را به جهان اعلام و به آنها افتخار کنيم.

وي با اشاره به موضوع‌هايي هم‌چون آئين ازدواج در ايران که تا به حال در ميراث ملي هم ثبت نشده‌اند خاطرنشان کرد: از ديگر امفاهيم معنوي مي‌توان به لباس‌ اقوام مختلف ايراني، بررسي دانش بومي معماري ايراني وپخت نان ايراني و نيز هنر خوشنويسي که ثبت جهاني آنها ضروري است اشاره کرد.

به گفته اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي؛ اين مفاهيم برجسته قدرت و قابليت ثبت جهاني را دارند چرا که يکي از افتخارات ملت ايران به شمار مي‌روند.
خوشنويس با اشاره به اين‌که پرونده راه ابريشم به عنوان يک پرونده ميراث جهاني با کمک کشورهاي ديگردر حال پيگيري است اظهار داشت:اين پرونده مشترک با همکاري کشورهاي مسير راه ابريشم در سال 2011 ارسال خواهد شد.

وي با اشاره به مراحل ساخت فيلمي مربوط به جاده ابريشم بيان داشت:مسير اصلي باستان شناسي ايران بايد برنامه ريزي و جهت گيري مثبتي داشته باشد.
به گفته وي؛ تاکنون باستان شناسي در ايران به صورت بسيار مقطعي انجام مي شد اما با همکاري مديريت جديد پژوهشکده باستان شناسي بررسي حداقل 10 سايت بسيار بزرگ در ايران مثل نيشابور، سلطانيه و فيروزآباد به صورت جدي دنبال مي‌شود.

وي با اشاره به تجهيزات موجود در پژوهشکده حفاظت آثارو اشياي تاريخي و فرهنگي بيان داشت: براي انجام آزمايش‌هاي مختلف، اين تجهيزات بايد به روز شوند و اجازه ندهيم که شيئي براي آزمايش به خارج از کشور فرستاده شود.

خوشنويس با بيان اين‌که کتابخانه مرکز اسناد نيز وظيفه مهم اطلاع‌رساني بر دوش دارد تصريح کرد:ساير کتابخانه‌هاي پژوهشکده‌ها نيز در ارتباط با کتابخانه مي‌توانند با پژوهشگران ارتباط داشته باشند.

رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي ادامه داد:از طريق نرم افزار وشبکه فيبر نوري و خريد سخت افزار بايد کتابخانه مرکز اسناد را به يک مرکز بسيار مجهز براي پژوهشگران داخلي و پژوهشگاه‌ها تبديل کنيم .

خاطرنشان مي‌شود نمايشگاه هزار جلوه زندگي با نمايش آثار هولستر، کتاب اسناد و نسخ خطي، نمايشگاهي از پژوهش و کتابهاي منتشر شده گروه دوران اسلامي و نيز نمايشگاه معرفي جلوههاي هنرهاي سنتي در پژوهشکده هنرهاي سنتي در اين روز گشايش يافت/120

انتهای پیام/

کد خبر 1388111822