تولد موزه‌اي خصوصي در دل بازار ارک

به گزارش ميراث آريا(chtn) رئيس اداره ميراث فرهنگي استان مرکزي در مراسم بازديد از اين موزه با حضور معاون حفظ، احيا و ثبت آثارسازمان ميراث فرهنگي گفت: هم‌اکنون موزه سلطان آباد به عنوان اولين موره خصوصي سلطان آباد استان مرکزي مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

محمد حسين فرمهيني فراهاني در ادامه با اشاره به انجام عمليات مرمت اين موزه توسط سازمان ميراث فرهنگي استان مرکزي اضافه کرد:مالک اين موزه محمد مهدي باباخاني يکي از استادان قلم زني است که در طول 15 سال آثار به نمايش گذاشته شده در اين موزه را خريداري کرده است.

مدير موزه سلطان آباد نيز با بيان اين‌که آثار به نمايش گذاشته شده در اين موزه به دو بخش تقسيم شده‌اند افزود: قديمي‌‌ترين آثار اين موزه دو نسخه‌ خطي با شيوه بايسنقري و شيوه ريحان مربوط به 800 سال پيش از دوره ايلخاني اعلام شده‌اند.

مجتبي باباخاني اظهارداشت: همچنين آثار اصل ميرعماد مربوط به دوره شاه عباس و اثر مير علي هروي مربوط به اواخر دوره تيموري و سپس دوره ناصرالدين شاه در اين موزه نگهداري مي‌شود.

وي بخش دوم آثار به نمايش گذاشته شده را مربوط به آثار دوره مس و مفرغ به عنوان قديمي‌ترين آثار از آغاز دوره اسلامي هزار و چهار صد سال پيش تا اواخر دوره قاجار عنوان کرد.

باباخاني از ديگر آثار به نمايش گذاشته شده در اين موزه به دو اثر نقاشي قهوه‌خانه‌اي، نمکدان مسي دوره‌هاي مختلف چون صفوي، زنديه و قاجار شمال ايران، پيه سوز با شمعداني مسي با اشعار مرتبط با کاربرد سوختن شمع اثر هنرمندان اصفهان دوره قاجار،‌ خط تحرير ناصرالدين شاه قاجار 1275 ،دست خط ناصرالدين شاه قاجار به ميرزا مهدي کاتب همايوني و.. اشاره کرد.

وي با اشاره به جعبه خاتم نفيس تزئين شده به وسيله هنر معرق با اشعار به خط نستعليق از استخوان شتر و زمينه شاخ گاوميش افزود: آخرين سالن اين موزه نيز به هنرمندان استان مرکزي از جمله آثاراستاد ياري، ماهرويي و... اختصاص داده شده است./119

انتهای پیام/

کد خبر 1388111860