ميراث آريا(chtn) - پايگاه اطلاع رساني دولت با انتشار گزارشي اختصاصي به انتقادات مجلسي ها نسبت به لايحه بودجه سال 89 پاسخ داده و اين انتقادات را عجيب و غريب خواند.

اين گزارش که با تيتر «عيار کارشناسي انتقادات از لايحه بودجه» منتشر شده، با نقل چند مورد از اظهارات منتقدين لايحه بودجه سال 88، به کارنامه عمل‌شده بودجه 88 اشاره کرده و نتيجه گرفته است که اين انتقادات «عجولانه» بوده اند.

آنچه در پي مي آيد متن کامل گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت است:

تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده است هرگاه دولت لايحه بودجه را تقديم مجلس کرده است، برخي کارشناسان و نمايندگان مجلس هجمه شديدي عليه لايحه بودجه به راه‌ انداخته‌اند و ادعاهاي عجيب و غريبي درباره غيرکارشناسي بودن لايحه دولت مطرح کرده‌اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، لايحه بودجه سال 89 در حالي با ويژگي هايي از قبيل اختصاص بيش از هزار ميليارد تومان به موضوع مسکن، توجه ويژه به بخش کشاورزي، افزايش اعتبارات عمراني به بيش از 34 هزار ميليارد تومان، فرهنگ سازي براي استفاده از توليد داخل و حمايت بيشتر از گذشته از توليدات داخلي و رشد 20 درصدي بودجه مراکز آموزشي و بودجه مراکز پژوهشي از سوي دولت به مجلس تقديم شد که برخي نمايندگان مجلس با انگيزه هاي سياسي از ابتداي امر هشدارهاي خود را نسبت کسري بودجه لايحه آغاز کردند امري که سابقه پرفراز و نشيب در سال هاي گذشته دارد.

سال1387 نيز که دولت لايحه بودجه سال 1388 را به مجلس فرستاد برخي از نمايندگان و همينطور مرکز پژوهش‌هاي مجلس در موضع گيري هاي شتاب زده کسري بودجه لايحه را از 20 هزار ملييارد تا 50 هزار ميليارد تومان پيش بيني کردند.

به طور مثال سال گذشته مرکز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي که تا مدت ها روزنامه هاي منتقد به آن استناد مي کردند، در گزارشي اعلام کرد: \" محاسبات نشان مي‌دهد که بر اساس لايحه بودجه در سال 1388 ميزان درآمدهاي دولت 876 هزار ميليارد ريال و مخارج دولت 893 هزار ميليارد ريال خواهد بود، بنابراين به ميزان 4/17 هزار ميليارد ريال کسري بودجه پيش‌بيني مي‌شود. همچنين در طرف پرداخت‌هاي استان‌ها نيز مشاهده مي‌شود که در سال 1388، حدود 4/23 درصد از پرداخت‌هاي استان‌ها صرف مخارج جاري و 6/76 درصد صرف سرمايه‌گذاري خواهد شد. \"
محمد کردبچه مشاور وقت معاونت برنامه‌ريزي ونظارت راهبردي رياست جمهوري در واکنش به گزارش مرکز پژوهش‌هاى مجلس و انتقادات احمد توکلي که برداشت از حساب ذخيره ارزي را به منزله کسري بودجه عنوان کرده بود، تصريح کرد: داشتن کسري را نمي‌توان ايراد بودجه سال آينده تلقي کرد.

به نمونه هاي ديگري از اين انتقادات که سال گذشته و هنگام بررسي لايحه بودجه88 از سوي بعضي نمايندگان و کارشناسان اقتصادي مطرح شد، اشاره مي کنيم که با صراحت لايحه دولت را به دليل کسري بودجه غيراجرايي عنوان مي کنند.

شاهرخ رامين مخبر کميسيون بهداشت و درمان مجلس: با توجه به کسري بودجه هزار و 600 ميليارد توماني از سال 87 در سال آينده و همچنين با توجه به آمار موجود از هزينه‌هاي بالاي حوزه بهداشت و درمان، مطمئناً در سال 88 کسري بودجه‌اي بسيار کمرشکن در انتظار حوزه سلامت مي‌باشد. (خبرگزاري جمهوري اسلامي 15/11/1387)

جعفر قادري عضو کميسيون برنامه و بودجه در زمان بررسي لايحه بودجه در مجلس: کسري 10 هزار ميليارد توماني بودجه دولت در سال 88 در صورت تداوم ارايه يارانه‌هاي انرژي قطعي است. با حذف آثار هدفمند کردن يارانه‌ها از لايحه بودجه سال آينده، عملاً با 18 هزار و 500 ميليارد تومان کسري بودجه مواجه شديم.(خبرگزاري فارس 23/12/87)

يونس اسدي نماينده مشکين شهر: لايحه بودجه 88 کاملا غير عملياتي بوده و کسري بودجه آن از هم اکنون قابل پيش بيني است. مغايرت لايحه با برخي اصول قانون اساسي و افزايش نرخ تورم به دليل افزايش قيمت حامل هاي انرزي را از ديگر معضل هاي لايحه بودجه 88 است.(روزنامه سرمايه 19/12/87)

عادل آذر نيز با توجه به شاخص هايي از قبيل خالص برداشت از حساب ذخيره ارزي، افزايش قيمت حاملهاي انرژي ناشي از اجراي لايحه هدفمند کردن يارانه ها، اخذ ماليات و سود سهام معوق و بيش برآورد ساير درآمد هاي غير نفتي،مي توان به چنين برآورد هايي هزينه هاي ناشي از خوشبينانه برآورد کردن نرخ تورم را که بالغ بر هشت هزار ميليارد مي شود افزود و مجموع خالص کسري بودجه را که ناشي از مازاد مصارف بر منابع بودجه است تقريبا پنجاه هزار ميليارد تومان برآورد کرد.(خبرگزاري ايسنا 25/12/87)

اين در حالي است که ماه پاياني سال جاري بدون کسري قابل توجه بودجه رو به اتمام است و حتي عيدي کارمندان نيز پرداخت شده است.

اين نوع انتقادات غيرکارشناسي نصيب لايحه بودجه سال 89 هم شده است. به طور مثال پس از تقديم لايحه بودجه به مجلس، برخي نمايندگان مدعي شدند که درآمدهاي مالياتي مندرج در لايحه، غيرواقعي و غيرقابل تحقق است. اما کميسيون تلفيق بودجه بر خلاف اين انتقادات، درآمدهاي مالياتي را افزايش داد.

بهتر نيست برخي نمايندگان و کارشناسان به جاي نقدهاي عجولانه بر بودجه، انتقادهاي سازنده و راهکارهاي اجرايي ارائه کنند؟

100

انتهای پیام/

کد خبر 1388121559