عمليات نوروزي ستاد تسهيلات سفر از 25 اسفند آغاز مي‌شود

به گزارش ميراث‌آريا‌(chtn) سيدرضا موسوي؛ در تشريح اقدامات نوروزي ستاد تسهيلات سفرهاي کشور در جمع خبرنگاران گفت: طرح نوروزي ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي کشور از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در ‌14 سرفصل تدوين و تعيين طرح‌ها، برنامه‌ها و شرح وظايف اعضا در ‌176 بند و موضوع تهيه شده است.

وي ادامه داد: سازمان‌ ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در دو حوزه‌ اقدامات هماهنگي پشتيباني و اداري و تعيين وظايف در سازمان مرکزي و اداره‌هاي کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان‌ها نقشي تعيين‌کننده در ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي داشته است.

جلب مشارکت سازمان‌هاي فرابخشي عضو ستاد تسهيلات سفر در اتقا سطح کيفي و کمي خدمات قابل ارايه به مسافران و گردشگران از مواردي بود که موسوي به آن اشاره کرد و افزود: در اين رابطه سازمان حمل و نقل و پايانه‌ها، وزارت آموزش و پرورش، جمعيت هلال احمر، سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها، راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، سازمان بنادر و دريانوردي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز برنامه‌هايي را در دستور کار قرار داده‌اند.

وي در تشريح برنامه‌هاي نوروزي سازمان حمل و نقل و پايانه‌ها و راهداري کشور گفت: تدارک براي 39 ميليون جابه‌جايي و تردد مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومي، فعاليت 470 راهدارخانه با فعاليت حدود 10 هزار نفر نيروي انساني، 650 گشت راهداري، پاکسازي مسيرها و تابلوها و علايم، راه‌اندازي تلفن گوياي 141، نظرسنجي از مسافران در ناوگان حمل و نقل عمومي و جمع‌آوري و پردازش آمار مسافران ورودي به استان‌ها از اين اقدامات است.

موسوي اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش نيز براي نوروز 89 آماده‌سازي و تجهيز ‌11هزار مدرسه، حدود ‌100هزار کلاس براي اسکان فرهنگيان و ايجاد ظرفيت اسکان دست کم ‌500 هزار نفرشب در سطح کشور را فراهم خواهد کرد.

وي در تشريح برنامه‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور بيان داشت: صدور ابلاغيه‌ توقف حفاري‌ها و عمليات‌ عمراني و جمع‌آوري نخاله‌هاي ساختماني در تمامي شهرستان‌ها، بهسازي فضا‌هاي شهري و آماده‌سازي سرويس‌هاي بهداشتي عمومي، پارک‌ها و کمپ‌ها، جمع‌آوري متکديان، دست‌فروش‌ها و ديگر مزاحمان اعم از اشخاص يا مشاغل، اطلاع‌رساني و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، آماده‌سازي کمپينگ‌هاي اسکان مسافران توسط شهرداري‌ها و صدور ابلاغيه‌ همکاري و آمادگي دهياري‌هاي کشور، به ويژه در روستاهاي هدف گردشگري از برنامه‌هاي نوروزي اين سازمان است.

تقويت ناوگان حمل‌ونقل ريلي و تدارک براي حدود دو ميليون جابه‌جايي و تردد مسافر در نوروز ‌89، اطلاع‌رساني در واگن‌ها، ايجاد خدمات رفاهي براي مسافران در طول مسير و در ترمينال‌ها، ايجاد کشيک‌هاي ايام تعطيل و پيش‌فروش بليت‌ها و خدمات فروش نيز از برنامه‌هاي در دستور کار راه آهن جمهوري اسلامي ايران است که مورد اشاره معاون گردشگري قرار گرفت.

به گفته موسوي؛ تقويت ناوگان حمل‌ونقل مسافران دريايي و تدارک حدود ‌هزار و 800 شناور، کنترل‌هاي ايمني و بازرسي فني شناورها، افزايش ظرفيت حمل‌ونقل خودرو بين بندرعباس به جزاير قشم و کيش، همکاري با متقاضيان راه‌اندازي تورهاي تفريحي دريايي، تدارک براي حدود ‌5/‌4 ميليون جابه‌جايي و تردد دريايي مسافران در نوروز ‌89 نيز از برنامه‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي است.

رييس ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي کشور تاکيد کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي هنري، همکاري در برپايي چادرهاي نماز و اطلاع‌رساني و تبليغات، فعال‌سازي گروه‌هاي هنري، فرهنگي و سازمان‌هاي مردم نهاد در نوروز فعاليت خواهد داشت.

موسوي در رابطه با بازديدهاي نظارتي گفت: انجام چهار دوره‌ بازديدهاي نظارتي از تاسيسات و موسسات گردشگري استان‌ها با محوريت نظارت بر مراکز پذيرايي بين‌راهي، بررسي عملکرد و فعاليت‌هاي معاونت گردشگري استان‌ها، رسيدگي به مهلت‌ها و اخطاريه‌هاي صادره در دوره‌هاي پيشين نظارتي و نظارت عاليه توسط ناظران ستاد مرکزي همزمان با انجام نظارت توسط ناظران استاني بر عملکرد ستادهاي استاني و تأسيسات و موسسات گردشگري انجام شده است.

وي ادامه داد: هماهنگي با مجريان طرح سامان‌دهي خانه‌هاي استيجاري براي شناسايي، توسعه، صدور مجوز افزايش ظرفيت اسکان، مباحث اطلاع‌رساني و نظارتي، رزرواسيون اينترنتي و ديگر اقدامات مرتبط نيز براي نوروز 89 در دستور کار قرار گرفته است که منجر به ايجاد 250 هزار نفر شب اقامت در کشور شد.

موسوي از تهيه بيش از ‌900 چادر اطلاع‌رساني با آرم سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و توزيع آنها در استان‌هاي کشور خبر داد و افزود: همچنين بيش از دو ميليون نسخه بروشور اطلاع‌رساني توسط ستاد مرکزي براي توزيع در محورها و معبرهاي اصلي مواصلاتي کشور به چاپ رسيده است.

وي با اشاره به تعامل کانون جهانگردي و اتومبيلراني به عنوان يکي از اعضا ستاد دائمي تسهيلات سفر بيان داشت: در اين رابطه براي ايجاد ‌200 پايگاه ثابت و ‌550 پايگاه سيار امداد خودرو، از سوي اين کانون اقدام شده است، همچنين ‌530 دستگاه خودرو امدادي نيز در ايام نوروز فعال خواهند بود.

بستن قرارداد با شرکت‌هاي بيمه‌گر براي بيمه کردن مسافران و گردشگران اقامت‌کننده در منازل استيجاري تحت نظارت سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در آستانه نوروز به منظور تقويت اين طرح و ايجاد امنيت خاطر مسافران و گردشگران از ديگر موارد مورد اشاره موسوي بود.

وي با بيان اينکه هماهنگي با بخش خصوصي فعال در صنعت گردشگري به خصوص جامعه هتلداران کشور با ظرفيت اسکان حدود 250 هزار نفر شب اقامت در هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذيرها انجام شده است، از آماده‌سازي بيش از ‌200 موزه، کاخ موزه، باغ موزه و محوطه‌هاي تاريخي و فرهنگي، برنامه‌ريزي براي ايجاد سفره‌هاي هفت‌سين در تمامي استان‌ها و شهرستان‌ها از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبر داد.

وي ادامه داد: برنامه‌ريزي براي راه‌اندازي ايستگاه‌هاي صلواتي چاي، شارژ موبايل و ديگر خدمات ارزان و ضروري، برنامه‌ريزي براي برپايي بازارچه و نمايشگاه عرضه و فروش صنايع‌دستي و سوغات در تمامي استان‌ها، برگزاري جلسات مکرر با دفاتر خدمات مسافرتي فعال در اجراي تورهاي نوروزي، به خصوص چارترکنندگان به‌منظور کنترل و سامان‌دهي موضوع کمي و کيفي و نرخ تورهاي نوروزي با هدف پيش‌گيري از بروز تخلف‌ها و کاهش شکايت‌ها و مشکلات احتمالي از ديگر برنامه‌هاي طرح نوروزي 89 است.

موسوي همچنين از برنامه‌ريزي براي برگزاري جشن، اجراي موسيقي، پخت غذاهاي محلي در ‌30 استان کشور، برنامه‌ريزي براي اطلاع‌رساني، خوش‌آمدگويي، استقبال، نظارت، برگزاري تورهاي استان‌گردي، انجام نظرسنجي و رسيدگي به شکايت‌ها نيز از ديگر اقدامات سازمان مرکزي ياد کرد.

نصب تابلوهاي راهنماي تلفن رسيدگي به شکايات 09669 در محورهاي مواصلاتي به دو زبان فارسي و انگليسي از ديگر مواردي بود که موسوي به آن اشاره کرد و گفت: تلفن‌هاي 4_ 66582053_021 نوروز پاسخگوي گردشگران هستند.

معاون گردشگري کشور اضافه کرد: در حال برنامه‌ريزي هستيم تا دفاتر اطلاع‌رساني داخل شهرها به منظور اطلاع‌رساني و راهنمايي مسافران براي تمام ايام سال دائمي شوند.

وي همچنين بر واگذاري اختيارات حوزه گردشگري به بخش خصوصي از ارديبهشت ماه سال آينده با هدف تسريع در امور اجرايي و اعمال نظارت بيشتر از سوي معاونت گردشگري تاکيد کرد و بيان داشت: در اين رابطه لازم است از هر يک از حوزه‌هاي هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي يک اتحاديه به معاونت گردشگري براي واگذاري اختيارات معرفي شود.

اين مقام مسئول با بيان اينکه درجه‌بندي هتل‌هاي کشور نيز از ارديبهشت ماه آينده آغاز مي‌شود، خاطرنشان کرد:در حوزه نظارت نيز براي ناظران تاسيسات گردشگري در هر دو حوزه استاني و کشوري کارت‌هاي شناسايي صادر مي‌شود که کد شناسايي ناطر روي آن درج خواهد شد.

موسوي همچنين در رابطه با آمار گردشگران ورودي به کشور با بيان اينکه تا آخر بهمن‌ماه دو ميليون و 61 هزار و 964 گردشگر به کشور وارد شدند، تصريح کرد: همچنين در چند روز اخير 487 گردشگر توسط يک کشتي وارد کشور شدند.

وي با بيان اينکه از 80 مرز کشور آمار گردشگران ورودي 22 مرز به تفکيک مليت استخراج شده است، بيان داشت: بيشترين آمار با رقم 69 هزار و 600 گردشگر از ترکيه و کمترين با رقم دو گردشگر مربوط به کشور جامائيکا است.

اين مقام مسئول با بيان اينکه از سال آينده آمار گردشگران ورودي به تفکيک مليت‌ها اخذ و اعلام مي‌شود؛ خاطرنشان کرد: اين آمار کمک مي‌کند تا بتوانيم کشورهاي هدف را مشخص کنيم./115

انتهای پیام/

کد خبر 1388121825