بهره برداري از موزه دوران اسلامي در سال آينده

به گزارش ميراث آريا(chtn)، در بخش پرسش و پاسخ نشست رسانه‌اي با معاونت حفظ، ‌احيا و ثبت سازمان ميراث فرهنگي،‌ مسعود علويان صدر گفت: تلاش بر اين است تا موزه‌ها علاوه بر محلي براي گذراندن اوقات فراغت مردم، به عنوان مرکز علمي، پژوهشي نيز معرفي شود که اين امر با تغيير رويکرد در نحوه معرفي و استفاده از ظرفيت‌هاي هنرمندان در بحث فضاسازي‌هاي هنري ميسر خواهد شد.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: همچنين در امر موزه‌ها بايد مباحث اقتصادي با ريشه و منشأ فرهنگي پيگيري شود وتا موزه ها به صورت خود گردان عمل کنند همچنين هيأت امنا کردن موزه‌ها نيز در دستور کار قرارگرفته است.

وي با بيان اين که براي مجموعه کاخ گلستان يک مجموعه راهبردي تشکيل شده است افزود: براين اساس از کارگردان‌ها و هنرمنداني که مي‌توانند در تدوين و نمايش سناريوي تاريخ دوران قاجاريه طور کامل موفق عمل کنند، دعوت به همکاري شده است.

علويان در مورد واگذاري موزه‌هاي محلي و غير باستان شناسي به شهرداري بيان داشت: واگذاري برخي از تصدي‌گري‌هاي دولتي و نهادهاي غيردولتي سياستي است که دولت اتخاذ کرده و در اولين گام قرار براين است تا موزه‌هاي محلي در کلان شهرها به شهرداري واگذار شود تا از اين طريق از ظرفيت بخش مديريت شهري شهرداري در زمينه افزايش کيفيت بهره برد.

وي با اشاره به اين که برنامه سه ساله براي مطالعات باستان شناسي، ايجاد انبار يا مخزن مناسب، عمليات مرمت، بررسي و مشخص کردن مشخصات کامل آثار فرهنگي تاريخي موزه ملي توسط پژوهشگاه در نظرگرفته شده است و پس از پايان اين برنامه بازديد ديگري انجام خواهد شد بيان داشت: بر اين اساس ميدان مشق را با تمامي ابعاد،‌ اجزاء و عناصر ساختماني‌اش به طوري که در مصوبه هيأت دولت هم تصويب شده به عنوان موزه ملي پيگيري خواهيم کرد.

معاون حفط، احيا و ثبت آثار تاريخي اضافه کرد: در تلاشيم مجموعه مشق را که اکنون چند موزه‌ي تخصصي نيز در آن وجود دارند، به‌عنوان يک موزه‌ي ملي جامع داشته باشيم ضمن اينکه امسال بيش‌تر از سه‌ميليارد تومان براي ميدان مشق اختصاص داده‌ايم.

علويان ‌صدر در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي وضعيت عرصه و حريم شهر تاريخي شوش، اظهارداشت: اساس حفاظت و احيا بر اين است که الگوي زندگي کامل را در يک شهر با تداوم حيات اقتصادي و اجتماعي مهيا کنيم، بر اين اساس طي جلساتي با باستان‌شناسان مشخص شد که عرصه شهر تاريخي شوش بسيار فراتر از آن چيزي است که اعلام شده است به طوري که شهر تاريخي شوش تمام فضاهايي را که مردم در آن‌جا سکونت کرده‌اند را در برمي‌گيرد.

وي با بيان اين که در اين راستا قرار شد نسبت به ارائه‌ ضوابط و مقررات ساخت‌ و ساز اقدام شود و در قالب يک برنامه‌ منسجم، ضوابط عرصه و حريم ابلاغ شود افزود: گروهي از پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مسئول بازنگري در ضوابط ساخت ‌و ساز عرصه و حريم شده و تا کنون حدود 60 درصد اين کار انجام شده است.

علويان در پاسخ به پرسش آيين‌نامه‌ کميته‌ تشخيص نفايس و آثاري که با نظارت اين کميته به بخش خصوصي واگذار شده‌اند، گفت: نفاست بخشي است که بناها و آثاري را که قابليت واگذاري به مردم دارند را تعريف مي‌کند، بنابراين بنايي نفيس اعلام مي‌شود که آن را به‌صورت اجاره نمي‌توان واگذار کرد ولي به‌صورت مشارکتي قابل بهره‌برداري است.

در ادامه‌ اين نشست، معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي آثار تاريخي اصفهان، گفت: جمع‌بندي سفر کارشناسان يونسکو که چندي پيش از اصفهان ديدن کرده‌اند، اين بود که اصفهان همچنان شايسته‌ي حضور در فهرست ميراث جهاني است و قرار شد، بحث پلان مديريت شهري را پيگيري کنيم.
وي درباره مترو اصفهان نيز اظهار کرد: لرزش‌هاي عبور مترو از طريق دانشگاه علم و صنعت درحال پي‌گيري است و تا وقتي نتيجه‌ي اين تأثيرها مشخص نشود، مجوز عبور قطار شهري را صادر نخواهيم کرد.

وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي مدرسه‌ دارالفنون، بيان داشت: ما هيچ ادعاي مالکيتي نسبت به هيچ بنايي که در اختيار مردم و دستگاه‌ها است، نداريم. آن‌ها مي‌توانند با استفاده از ظرفيت کارشناسي سازمان ميراث فرهنگي از اين بناها بهره‌برداري کنند.

علويان صدر تعامل با شهرداري و اجزاي مديريت شهري را از جمله اهداف معاونت حفظ و احيا برشمرد و گفت: در بحث بافت قديم که شيوه‌ مديريتي آن خاص است، دولت و شهرداري بايد در کنار هم قرار گيرند و شوراهاي بافت نيز که به رياست استاندار تشکيل شده‌اند، ناظر در اين امر باشند. /119

انتهای پیام/

کد خبر 1388122242