نمايشگاه زن در گذر زمان

به گزارش ميراث آريا(chtn) به نقل از روابط عمومي موزه ملي ايران؛ رئيس کل موزه ملي ايران با بيان اين مطلب افزود: در ميان يافته‌هاي باستان‌شناسي محوطه‌ها و مکان‌هاي معروف فرهنگ دوران پيش ازتاريخ و پس از آن، تعداد بي شماري پيکره‌هاي انساني و حيواني وجود دارد.

آزاده اردکاني افزود: در بين پيکره‌هاي يافت شده پيکره‌هاي زنان از فراواني و تنوع بسياري برخوردارند چرا که پژوهش‌هاي صورت گرفته بر اين گونه پيکره‌ها نشانگر آن است که ويژگي‌هاي ذاتي زنان، تأثير بسزايي در سير تکامل تمدن‌ها داشته است

وي ادامه داد: آثار و شواهد باقي مانده از جوامع نخستين، بر مشارکت زنان با مردان در امور مختلف از جمله تهيه غذا، وسايل مورد نياز زندگي، کشت و زرع و دامداري تأکيد دارند.

اردکاني تصريح کرد: در جوامع گذشته نياز انسان به بقا در برخورد با خطرات مختلف طبيعي، نياز به افزايش جمعيت و فراورده‌هاي کشاورزي و دامي را ايجاد کرد و در اين شرايط، توانايي انحصاري باروري و زايندگي زنان، به تدريج جلوه‌اي نمادين و مقدس يافته و زمينه‌هاي ايجاد تفکرات مذهبي و تصور وجود نيروهاي مافوق طبيعي در زايندگي را فراهم کرد.

رئيس کل موزه ملي ايران با اشاره به \"ونوس‌ها\" به عنوان نخستين تجسم مذهبي انسان از \"الهه مادر\" اظهار داشت: اين تجسم نيروبخش، مرزهاي انساني و طبيعي را به يک فرهنگ مذهبي – آئيني مشترک در بين اقوام و مللي که هيچ گونه ارتباط و وابستگي نداشتند درآورد.

وي ادامه داد: يافتن تعداد قابل توجهي ظروف به شکل زنان در حالت‌هاي مختلف و نمايش موجودات خيالي با چهره‌هاي زن گونه، گذشته ازحالت تزئيني و زيباسازي آنها از نقش اجتماعي زنان در جوامع مختلف حکايت دارد.

اردکاني خاطرنشان کرد: آثار کشف شده از بسياري گورهاي زنان در مناطق مختلف، بيانگر اهميت و رايج بودن برخي از ويژگي‌هاي زنانه در جوامع گذشته و نيز بدست آمدن انواع ابزار و وسايل مرتبط با امور خانگي هم‌چون؛ انواع ظروف آشپزخانه و ابزار کار مانند؛ انواع دوک‌‌هاي نخ‌ريسي، سوزن‌ها و درفش‌ها با جنس‌هاي مختلف سفالي، فلزي و استخواني، يادآور نقش زن در مديريت منزل در گذشته است.

رئيس کل موزه ملي ايران در پايان از تمامي علاقمندان دعوت کرد تا با مراجعه به موزه ملي ايران از نزديک با نقش زنان در طول تاريخ آشنا شوند.

علاقمندان مي‌توانند از روز 9 تا 25خرداد ماه از 9 صبح تا 17 به سالن نمايشگاه‌هاي موزه ايران باستان واقع در خيابان امام خميني (ره)، نبش خيابان 30 تير، موزه ملي ايران مراجعه کنند./118

انتهای پیام/

کد خبر 1389030845