ثبت جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين در حافظه ملي ايران

به گزارش ميراث آريا(chtn)رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان گلستان در نشست خبري اولين سفررسانه‌اي خبرنگاران داخلي و خارجي کشور به استان گلستان گفت:‌سابقه تمدن در استان گلستان با توجه به کاووش هاي انجام شده در محوطه باستاني اين استان هفت هزار سال تخمين زده مي‌شود.

فريدون فعالي با بيان اينکه نزديک به 20 قوم در استان گلستان زندگي مي کنند و وجود اين اقوام ازجمله قوم ترکمن، سيستاني و...باعث جاذبه وتنوع در صنايع دستي نيز شده است،‌ افزود:‌براين اساس هر ساله جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين درشهرهاي مختلف استان گلستان در فصل پاييز برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به برگزاري چهارمين جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين در سال جاري اظهارداشت: پرونده ثبت اين جشنواره تهيه شده و ثبت آن در دست اقدام است.

وي با اشاره به بناهاي و تپه‌هاي تاريخي بسيار در استان گلستان، تورنگ تپه، مدرسه عماديه، خانه باقري، خانه تقوي، خانه اميرلطيفي، برج (گنبد) قابوس، برج دامغان بيان داشت: هم‌اکنون اين خانه‌ها تملک و مرمت برخي از آنها انجام شده يا درحال مرمت است.

فعالي در ادامه به بافت قديم گرگان مربوط به دوره قاجار و بافت قديم شهر گميشان اشاره کرد و گفت: احيا و مرمت بافت‌ها با مشارکت بخش خصوصي در دست اقدام است.

وي با بيان اينکه در استان گلستان هيچ موزه‌اي وجود نداشت اظهار داشت: در حال حاضر در اين استان چهار موزه راه اندازي شده است.

اين مقام مسئول از ساخت شش موزه ديگر در استان گلستان خبر داد و گفت: با راه‌اندازي اين موزه‌ها فضاي فرهنگي در سطح استان توسعه مي‌يابد.

فعالي با بيان اينکه در سال جاري در حوزه حفظ و احياء آثار تاريخي 30 پروژه در دست اقدام است، يادآور شد: همچنين در سال جاري احياي سردر تاريخي پادگان براساس طرح مطالعاتي مرمت آن احيا مي‌شود./119

انتهای پیام/

کد خبر 1389033019