نمايش ماشين تحرير سده 20 در مجموعه فرهنگي _تاريخي گلستان

کارشناس و مسوول موزه ماشين‌هاي اداري سفير به ميراث آريا (chtn ) گفت: اين ماشين تحرير درسال 1880 ميلادي ثبت اختراع شده و 20 سال بعد توسط کمپاني Hammond در نيويورک به توليد رسيده است.

وي‌ افزود: در حال حاضر دو دستگاه مشابه اين ماشين تحرير در موزه مخصوص مجموعه فرهنگي _ تاريخي گلستان نگهداري مي‌شود که به سفارش مظفرالدين شاه و با کيبورد مخصوص فارسي توليد شده است.

نگار آقاميري گفت: از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين ماشين تحرير آن است که براي تايپ از سيستم Type Shuttle استفاده مي‌کند.

به گفته اين کارشناس موزه ماشين‌هاي اداري سفير سيستم Type Shuttle امکان تايپ انواع زبان‌ها و حتي تايپ همزمان دو زبان متفاوت را فراهم مي‌آورد.

او گفت : اين ماشين قادر است تمام نمادها و خطوط شکسته را تايپ کند .

آقاميري افزود : ورود براي عموم آزاد است و علاقمندان براي مشاهده اين ماشين تحرير مي‌توانند در تاريخ ياد شده از ساعت 9 تا 18 به ميدان 15 خرداد روبروي مسجد ارگ مجموعه فرهنگي تاريخي کاخ گلستان بخش چادرخانه مراجعه کنند.

گفتني است موزه ماشين‌هاي اداري سفير يکي از معدود موزه‌هاي خصوصي شهر تهران است که در سال ۱۳۸۷ خورشيدي (۲۰۰۸ ميلادي) به ابتکار صاحب مجموعه فرشاد کمال خاني گشايش يافت.

در گنجينه دائمي موزه بيش از ۸۰ اثر ارزشمند و يگانه از ماشين‌هاي اوليه دنيا مانند ماشين تحرير‌هاي ابتدايي، پرفراژ چک، ماشين حساب، مدادتراش، دستگاه‌هاي پلي کپي و دستگاه تلگراف نگهداري مي‌شود.

بازديد از موزه آزاد است و علاقمندان مي‌توانند ، شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 19 ، پنج‌شنبه از ساعت 9 تا 18 و جمعه‌ها ازساعت 11 تا 16 به آدرس تهران - ايرانشهر شمالي - نبش خيابان شهيد کلانتري - پلاک ۲۳۲ مراجعه و يا اطلاعات مورد نظر را در سايت http://www.officemuseum.ir جستجو کنند./122

انتهای پیام/

کد خبر 1389071112