حمايت از پروژه‌هاي گردشگري سرمايه‌گذاران ترک

به گزارش ميراث‌آريا(chtn) رحمت‌الهي احمدي؛ مشاور معاونت سرمايه‌گذاري و طرح‌هاي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در همايش گردشگري ايران و ترکيه گفت: يکي از راهکارهاي برون رفت از بحران اقتصادي و توسعه همکاري از طريق پيوند ظرفيت‌هاي اقتصادي کشورها، فعاليت‌هاي سرمايه‌‌گذاري به ويژه در صنعت گردشگري است.

وي ادامه داد: برگزاري چنين نشست‌هايي ضمن تسهيل در روند توسعه ديپلماسي در صنعت گردشگري فرصتي را فراهم مي‌کند تا فعالان حوزه گردشگري به ويژه سرمايه‌‌گذاران و صاحبان طرح‌ها و پروژه‌هاي گردشگري دو کشور با يکديگر روابط مستقيمي برقرار کنند.

احمدي با بيان اينکه براساس اطلاعات سازمان جهاني جهانگردي، در سال ‌٢٠٠٨ ميلادي حدود ‌٩٢٤ ميليون نفر گردشگر جابه‌جا و هزار ميليارد دلار درآمد از اين صنعت حاصل شد، تصريح کرد: در سال ‌٢٠١٠ ميلادي نيز درآمد صنعت گردشگري به حدود ‌هزار و 400 ميليارد دلار رسيد که بيانگر اهميت اين صنعت در سطح جهاني است.

وي افزود: گردشگري نوعي داد و ستد اقتصادي است که ايران و ترکيه در اين راستا بايد به يک تعادل برسند، چراکه سالانه بيش از يک‌ميليون گردشگر از ايران به ترکيه مي‌روند، اين درحالي است که تعداد گردشگراني که از ترکيه به ايران مي‌آيند، کمتر از يک‌سوم اين تعداد است.

احمدي متذکر شد: لازم است با تدوين مقررات شرايط ورود گردشگران را تسهيل کرد تا ايران و ترکيه در اين حوزه به نوعي توازن برسند و ايران بتواند ميزبان مناسبي در اين بخش باشد.

وي ادامه داد: دولت ايران براي رسيدن به سهم مناسب از گردشگري با توجه به اهداف ترسيم شده در سند چشم‌انداز 20 ساله برنامه‌هاي متعددي را در دست اجرا دارد که از جمله قوانين و مشخصات سرمايه‌گذاري و توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري است.

احمدي با بيان اينکه در حوزه حمايت‌هاي سرمايه‌گذاري تامين ‌١٠ درصد منابع فاينانس براي طرح‌هاي گردشگري اختصاص يافته است، افزود: از اين طريق سرمايه‌ سرمايه‌گذاراي در ايران تضمين مي‌شود؛ همچنين بهره‌مندي از ‌٥٠ درصد معافيت مالي، تأمين تسهيلات از طريق دولت و معافيت از کاربري اراضي از ديگر شرايطي است که دولت براي سرمايه‌گذاران در ايران فراهم مي‌کند.

وي اضافه کرد: سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد نيز از ديگر حمايت‌‌هاي دولت از سرمايه‌گذاران است؛ هم اکنون بسترهاي بسيار مناسبي براي سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران ترکيه‌اي در 11 منطقه آزاد و ويژه اقتصادي ايران وجود دارد.

احمدي همچنين با اشاره به برگزاري دو همايش و معرفي هزار بسته سرمايه‌گذاري در ايران طي سال‌هاي گذشته از همايش و نمايشگاه بين‌المللي سرمايه‌گذاري که آذرماه امسال برگزار مي‌‌شود ياد کرد و افزود: تأسيسات اقامتي، سايت‌هاي طبيعت‌گردي، شهرک‌ها و بازارچه‌هاي صنايع‌دستي، اماکن تاريخي، مجتمع‌هاي آب‌درماني، نوارهاي ساحلي و خدمات گردشگري و مناطق آزاد و ويژه‌ اقتصادي ظرفيت‌هاي سرمايه‌‌گذاري ايران است که در اين همايش معرفي خواهند شد.

وي در خاتمه پيشنهاد ايجاد سايت مشترک گردشگردي، تشکيل هلدينگ،‌ راه‌اندازي تورهاي ترکيبي و تخصصي، توسعه‌ حمل و نقل دريايي و زميني و ايجاد دوره‌هاي آموزشي را براي توسعه‌ همکاري‌ها به صورت پروژه مشترک سرمايه‌گذاري ميان ايران و ترکيه پيشنهاد داد.

/115

انتهای پیام/

کد خبر 1389071129