به گزارش ميراث آريا (chtn) دکتر سهيلا ولديان با بيان اين‌که استفاده بي رويه از آنتي بيوتيک علاوه بر عوارض جانبي دارويي موجب ايجاد مقاومت ميکروبي در فرد مي شود، افزود: با شروع فصل سرما و فرا رسيدن پاييز و زمستان، شيوع بيماري هاي ميکروبي و ويروسي تنفسي آغاز مي شود و خانواده هايي که جهت تشخيص سرماخوردگي به پزشک مراجعه مي کنند بر تجويز آنتي بيوتيک توسط پزشک اصرار نداشته باشند.

وي عنوان کرد: به علت سرايت آسان ويروس از طريق تنفس و هوا، افراد زيادي در جامعه به سرماخوردگي مبتلا مي شوند و اگاهي داشتن از علائم سرماخوردگي و راه هاي درمان آن مي تواند به فرد کمک نمايد تا از سلامت خود، خانواده و جامعه مراقبت کنند.

وي احتقان بيني، عطسه، گلو درد، سردرد، آبريزش بيني، دردهاي عضلاني، گلو و حنجره و بي اشتهايي را از علائم سرماخوردگي برشمرد و افزود: بيماري هاي ديگري نظير آنفلوانزا و برونشيت ممکن است به دليل علائم تقريبا مشترک، فرد را به اشتباه بيندازند، که در اين خصوص تاکيد کرد: تشخيص بيماري بر عهده پزشک است و فرد بيمار به جاي مصرف خودسرانه آنتي بيوتيک ها بهتر است به پزشک مراجعه کند.

مدير دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي ياسوج تصريح کرد: در صورتي که عوامل ميکروبي دخيل باشد، در اکثرموارد گلو درد چرکي ايجاد مي شود که عامل آن ميکروب استرپتوکوک است و براي فرد بيمار، آنتي بيوتيک به مدت 10 روز تجويز مي‌شود.

دکتر ولديان در پايان با بيان اين که بيماران بايد در هنگام سرماخوردگي از آب، مايعات و غذاهاي گرم استفاده کنند، توصيه کرد: براي جلوگيري از ابتلاي ديگران، هنگام سرفه يا عطسه جلوي دهان خود را با دستمال بگيريد و در صورتي که بيماري شما به گونه اي است که بنا بر تشخيص پزشک بايد آنتي بيوتيک مصرف کنيد، حتما دوره درمان خود را کامل کنيد./122

انتهای پیام/

کد خبر 1389071155