فارغ التحصيلان صنايع‌دستي در گيلان تسهيلات ويژه مي‌گيرند

به گزارش ميراث آريا(CHTN) و به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گيلان، محمد علي يوسفي افزود: گيلان در حوزه توليد و فروش صنايع‌دستي از شرايط و ظرفيت خوبي برخوردار است.

وي اظهار داشت: بالغ بر 450 ميليون تومان تسهيلات از محل صندوق مهر امام رضا(ع) به صنايع‌دستي اختصاص يافته است ضمن اينکه پرداخت تسهيلات براي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي اين رشته که اقدام به ايجاد فروشگاه صنايع‌دستي کنند، در اولويت قرار دارد.

معاون صنايع‌دستي اين استان با اشاره به ساماندهي فروشگاه‌هاي صنايع‌دستي در گيلان تصريح کرد: در مرحله نخست 175 فروشگاه شناسايي شده است.

يوسفي به تخصيص 2 ميليارد و 220 ميليون تومان اعتبار براي ايجاد زيرساخت‌هاي هفت بازارچه در استان اشاره کرد و افزود: اين اعتبارات از محل منابع استاني تأمين شده است.

وي دريافت مهر اصالت يونسکو براي صنايع‌دستي را يکي ديگر از اقدامات حوزه صنايع‌دستي برشمرد و خاطرنشان کرد: هفت اثر در رشته‌هاي ابريشم‌بافي و چموش‌دوزي طي مرحله اول براي دريافت مهر استاندارد به اصفهان معرفي شده‌اند.

يوسفي از اعطاء درجه هنري به صنايع‌دستي خبر داد و بيان داشت: در حال حاضر سه پرونده به تهران معرفي شده که چموش‌دوزي و چادرشب‌بافي از اين جمله هستند.

معاون صنايع‌دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گيلان با اشاره به حمايت‌هاي اجرايي از هنرمندان عرصه صنايع دستي افزود: طبق تفاهم ‌نامه‌هاي منعقد شده با منطقه آزاد انزلي، 60 تا 70 واحد در مجتمع ونوس در اختيار هنرمندان به منظور عرضه محصولات قرار مي‌گيرد.

وي درباره اقدامات کيفي‌سازي صنايع‌ستي گيلان خاطرنشان کرد: آموزش به هنرمندان و اهداي کارت فني مهارت براي کيفي‌سازي محصولات انجام مي‌شود.

يوسفي با بيان اينکه در شش ماه نخست سال جاري يک‌هزار و 130 نفر آموزش ديده‌اند، تصريح کرد: در اين مدت براي 650 نفر کارت شناسايي صادر شده است.

معاون صنايع‌دستي گيلان از برگزاري دومين دوره آزمون مهارت فني در آبان ماه سال جاري خبر داد و اظهار داشت: در مرحله نخست 100 هنرجو در اين آزمون شرکت کرده‌اند.

وي ادامه داد: تاکنون 37 هنرمند در گيلان شناسايي شده‌اند که علاوه بر کارت شناسايي صنعتگري، گواهي مهارت آموزش فني نيز دريافت کرده‌اند.

يوسفي راه‌اندازي پنج کارگاه صنايع‌دستي را از ديگر برنامه‌هاي سال جاري خواند و تأکيد کرد: اين کارگاه‌ها براي احياي رشته‌هاي منسوخ شده و در حال منسوخ برگزار مي‌شود
معاون صنايع‌دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان با بيان اينکه اين کارگاه‌ها در ماسوله راه‌اندازي مي‌شوند، گفت: در حال حاضر تجهيزات اين کارگاه‌ها خريداري شده است.

وي توليد صنايع‌دستي در قالب کارگاه‌هاي خانگي را الزامي دانست و تصريح کرد: اين کارگاه‌ها موجب اشتغالزايي بانوان و تقويت اقتصاد خانوارها مي‌شوند.

وي صنايع‌دستي را يکي از جاذبه‌هاي مهم در جذب توريسم معرفي کرد و افزود: تقويت و احياي صنايع‌دستي موجب توسعه گردشگري در گيلان مي‌شود.

محمد علي يوسفي با اشاره به برگزاري نمايشگاه‌هاي صنايع دستي در گيلان اظهار داشت: اين برنامه‌ها در تشويق هنرمندان به توليدات بيشتر و کيفي‌تر موثر است.

معاون صنايع‌دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گيلان با بيان اينکه استان گيلان در ايام نوروز در بحث راه‌اندازي ايستگاه‌هاي صنايع‌دستي مقام نخست را به خود اختصاص داد، خاطرنشان کرد: در شش ماه نخست سال جاري 93 مورد شرکت، برپايي و مشارکت در نمايشگاه‌هاي صنايع‌دستي به ثبت رسيده است.
111/

انتهای پیام/

کد خبر 1389072819