بيش از 30 هزار نفر از عشاير در بافت گليم مهارت دارند

به گزارش ميراث آريا(chtn)،همايش گليم شيريکي پيچ به مدت يک روز با حضور مسئولان کشوري،استاني و شهرستاني در محل تالار آموزش و پرورش شهرستان بافت برگزار شد.

محمدعلي بهروز؛ فرماندار شهرستان بافت در اين همايش با اشاره به تلاش و پيگيري مستمر در جهت رونق اين صنعت،تصريح کرد:بانک‌هاي عامل به ويژه صندوق مهر امام رضا(ع)،آمادگي لازم جهت پرداخت تسهيلات به متقاضيان را دارد.

وي بيان داشت:شهرستان بافت همچون ستاره‌اي تابناک در تاريخ ايران و کرمان مي درخشد و صنايع دستي که زائيده دستان هنرمند زنان روستايي اين شهرستان است مي‌تواند دليلي بر اين ادعا باشد.

بهروز تاکيد کرد:صنايع دستي نشان‌دهنده هويت فرهنگي،اعتقادي و فرهيختگي مردم بافت در طول تاريخ است.

فرماندار بافت ادامه داد: اين شهرستان به علت تنوع آب و هوايي و وضعيت جغرافيايي منحصر بفردي که دارد داراي مردماني سخت کوش و تيز هوش است که شهره دنيا مي‌باشند.

وي اظهار داشت: يکي از سياست‌هاي دولت دهم توجه و تاکيد به رونق صنايع دستي در کنار بخش کشاورزي،صنعت،حمل و نقل و انرژي است که از سال گذشته فعاليت‌هاي ويژه‌اي با هماهنگي شرکت فرش و اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان کرمان انجام شده است.

بهروز با اشاره به اينکه تاکنون بيش از هزار و 300 نفر در بخش قالي آموزش ديده اند،گفت:بالغ بر800 نفر از هنرمندان و صنعتگران شهرستان بافت بيمه شده و آموزش ديده‌اند.

فرماندار بافت افزود: شهرستان بافت به دليل داشتن مواد اوليه مرغوب از جمله کرک که 85 درصد کرک کشور را تامين مي‌کند و همچنين ريشه در تاريخ داشتن هنر اين مردم مي‌تواند در پايين آمدن نرخ بيکاري و تامين معيشت کمک شاياني کند.

وي بيان داشت: صنايع دستي مي‌تواند به رونق و توسعه صنعت گردشگري اين شهرستان که داراي ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي فراواني است، ياري کند.

فرماندار شهرستان بافت از برگزاري جشنواره‌ها و همايش‌هاي مختلفي در اين شهرستان خبر داد و تاکيد کرد:همايش تپه يحيي،جشنواره کوچ عشاير، گردو و... از جمله اين ‌برنامه‌ها خواهد بود.

بهروز اظهار داشت:بايد با همکاري دستگاه‌هاي مربوطه ظرفيت‌هاي اين شهرستان را از جمله صنايع دستي و گردشگري،کشاورزي، صنعت و..به همگان و از جمله بازارهاي بين‌اللملي معرفي کرد.

/117

انتهای پیام/

کد خبر 1389081319