پژوهش‌هاي باستان‌شناسي در حوزه جزاير و سواحل درياچه اروميه

اسداله علي‌زاده در گفتگو با ميراث آريا(chtn) در توضيح اين مطلب افزود: حوزه‌هاي آبريز و رودخانه‌هايي که به درياچه اروميه سرازير مي‌شوند نيز در اين برنامه جامع پنج ساله گنجانده شده‌اند.

به گفته اين مقام مسئول؛ چندي پيش در پي عقب‌نشيني آب درياچه اروميه و ظاهرشدن سواحل جديدي از جزيره کبودان، مدارکي از يک سيستم آبرساني شامل يک رشته قنات و تنبوشه‌هاي سفالي مربوط به انتقال آب شيرين به سکونتگاهي در بخش شرقي جزيره بدست آمد.

علي‌زاده به بررسي و مطالعه مقايسه‌اي بر روي يافته‌هاي معماري و مدارک سفالي ياد شده اشاره کرد که بر اساس نتايج اين مطالعات اين سکونتگاه متعلق به دوره ايلخاني است.

اين مقام مسئول از بررسي باستان‌شناسي ساير جزاير سواحل درياچه اروميه در سال آينده خبر داد که با پس‌روي آب درياچه نمايان شده‌اند.

يادآور مي‌شود؛ همچنين در اواخر سال گذشته، کارشناسان مرکز باستان‌شناسي اداره کل ميراث فرهنگي استان آذربايجان غربي در نقطه پس رفتگي آب در غرب درياچه اروميه موفق به کشف محوطه‌اي مربوط به هزاره اول پيش از ميلاد شدند.

اين محوطه نزديک روستاي تبت و در منطقه‌اي که رودخانه باران‌دوز به درياچه اروميه سرازير مي‌شود قرار گرفته است.

کارشناسان در بررسي‌هاي اوليه انجام شده خود در اين محوطه پيش از ميلاد، موفق به کشف سفال‌هاي مربوط به هزاره اول پيش از ميلاد شدند./118

انتهای پیام/

کد خبر 138908281