بناهاي شاخص تاريخي کردستان ساماندهي مي‌شوند

علي فعله گري در گفتگو با خبرنگار ميراث آريا(chtn)، با اعلام اين خبر اظهار داشت: مرمت و ساماندهي سه بناي تاريخي استان کردستان از محل اعتبارات استاني و ملي با آغاز مهرماه سال 89 شروع شد.

وي با اشاره به اينکه مسجد جامع، عمارت وکيل و عمارت خسرو آباد اين بناهاي شاخص را شامل مي‌شوند، اظهار داشت: در راستاي عمليات مرمت، احياء و ساماندهي اين بناها، مرمت کاشي‌هاي مسجد جامع سنندج در حال اتمام است.

مدير کل ميراث فرهنگي اين استان تصريح کرد: همچنين استحکام بخشي، سبک‌سازي و رطوبت‌زدايي حمام وکيل، اصلاح فاضلاب، آب‌‌جاري، مرمت و نمايي مشرف بر خيابان انجام گرفته است.

فعله گري بيان داشت: در عمارت خسرو‌آباد نيز احياي کلاه فرنگ، برداشتن الحاقات، کف‌سازي، احياي پله‌هاي ارتباطي، احياي قاب‌هاي چوبي و اجراي تأسيسات گرمايشي در حال انجام است.

به گفته اين مقام مسوول انجام اين بخش‌ها در مرمت عمارت خسرو آباد تا به حال 40 درصد پيشرفت داشته است.

وي تأکيد کرد: بر اساس مدارک موجود زمان احداث مسجد جامع(دارالاحسان سنندج) مربوط به دوره قاجار بوده و به دستور امان‌ا... خان والي کردستان در سال 1228 هجري قمري ساخته شده است.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کردستان با بيان اينکه مسجد جامع دو ايواني است و با يک حياط مرکزي که در پيرامون آن 12 حجره براي طلاب علوم ديني ساخته شده، گفت: مسجد داراي شبستاني بزرگ با 24 ستون است و اطراف شبستان و سرستون‌ها با آيات کلام الله مجيد مزين شده است.

فعله گري اضافه کرد: عمارت خسرو آباد نيز در نوع خود بي‌نظير است که سال‌ها مرکز حکومت حکام اردلان به ويژه خسروخان بوده ضمن اينکه مجموعه عمارت و باغ آن افزون بر دو بخش اصلي يعني قصر سلطنتي با ورودي ستون‌دار در بخش غربي و ساختمان شرقي با ايوان ستون‌دار مشرف است.

وي در ادامه اظهار داشت: بخش اصلي عمارت وکيل هم در دوران زنديه ساخته شده و بخش‌هاي ديگر متعلق به دوره‌هاي قاجار است و مجموعه داراي تزئيناتي چون آجرکاري‌هاي زيبا و اروسي‌هاي پرکار و حياط مرکزي داراي سقف شيرواني با طرح کلاه ‌فرنگي است.

111/



انتهای پیام/

کد خبر 1389102719