ايجاد امکانات تفريحي رفاهي در غار نخجير

مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان مرکزي در گفتگو با ميراث‌‌آريا(chtn) با اعلام اين خبر افزود: اين اقدام با توجه به فرارسيدن ايام نوروز و استقبال بي‌نظير مردم شهرهاي مختلف کشور از طبيعت زيبا و منحصر غار صورت مي‌گيرد.

محمدحسين فرمهيني فراهاني از ايجاد محوطه اسب‌سواري، موتورسواري، راه‌اندازي درشکه و اجراي موسيقي و ديگر امکانات به عنوان برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در اين راستا نام برد.

وي افزود: ايجاد امکانات رفاهي تفريحي در محوطه بيروني غار نخجير از سوي شرکت توسعه گردشگري با نظارت اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان انجام مي‌شود.

مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان مرکزي همچنين خاطرنشان کرد: به منظور آسايش بازديدکنندگان از اين غار نصب تابلوهاي راهنما در دستور کار قرار گرفته است که به زودي در محورهاي اصفهان، سلفچگان و جاده دليجان نصب مي‌شود.

غار 70 ميليون ساله نخجير در جنوب شرقي استان مرکزي قرار دارد که در سال 68 شناسايي و در سال 81 در فهرست ميراث ملي کشور به ثبت رسيد.

اين غار از شگفت‌انگيزترين جاذبه‌هاي طبيعي جهان به شمار مي‌رود و منشورها و اسفنج‌هاي بلورين کلسيت، باغ‌هاي مرجاني، دالان‌ها، دهليزها، تراس‌ها و حوضچه‌هاي متعدد جلوه‌اي انحصاري به اين غار داده‌ است.

غار نخجير داراي يک شاخه اصلي به طول بيش از هزار و 200 متر و چندين شاخه فرعي است که از راه همواري مي‌توان به راحتي در غار حرکت کرد.

رسوبات دولوميتي به مقياس قابل توجهي به صورت لايه‌هاي سفيد رنگ، کف کريدورها و دالان‌ها و دهليزهاي مسير اصلي غار را پوشانده است؛ کف ديواره‌هاي غار پوشيده از اسفنج‌هاي بلورين و سنگ‌هاي تزئيني زيبايي است که از اين لحاظ يکي از زيباترين غارهاي کشور به شمار مي‌رود.

گفتني است؛ غار نخجير پس از آماده‌سازي براي نخستين‌بار در نوروز 89 به روي گردشگران نوروزي استان مرکزي گشوده و با استقبال خوب گردشگران مواجه شد.

/115







انتهای پیام/

کد خبر 138912141