آيين بزرگداشت پروين اعتصامي در کاخ نياوران

به گزارش ميراث آريا (chtn) به نقل ازروابط عمومي مجموعه فرهنگي-تاريخي نياوران اين مراسم با حضور چهره هاي ادبي در روز بزرگداشت اين شاعر از ساعت 11 در سالن سينماي اختصاصي کاخ نياوران برگزار مي شود.

همچنين همزمان با اين مراسم چند جلد کتاب اهدايي اين شاعر به کتابخانه اختصاصي مجموعه فرهنگي-تاريخي نياوران به نمايش گذاشته مي‌شود.

رخشنده اعتصامي معروف به پروين اعتصامي در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ خورشيدي در شهر تبريز به دنيا آمد. پدرش يوسف اعتصامي آشتياني (اعتصام الملک) از رجال نامي و نويسندگان و مترجمان مشهور اواخر دوره قاجار بود. در کودکي با خانواده به تهران آمد. پايان‌نامه تحصيلي خود را از مدرسه آمريکايي تهران گرفت و در همانجا شروع به تدريس کرد. ديوان اشعار وي بالغ بر ۲ هزار و 500 بيت است.

وي در فروردين ۱۳۲۰ خورشيدي به علت ابتلا به حصبه درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.

پروين در قصايدش پيرو سبک متقدمين به ويژه ناصر خسرو است و اشعارش بيشتر شامل مضامين اخلاقي و عرفاني است. پروين موضوعات حکمتي و اخلاقي را با چنان زبان ساده و شيوايي بيان مي دارد که خواننده را از هر طبقه تحت تاثير قرار مي دهد. او در قدرت کلام و چيره دستي بر صنايع و آداب سخنوري همپايه ي گويندگان نامدار قرار داشته و در اين ميان به مناظره توجه خاص دارد و اين شيوه را که شيوه ي شاعران شمال و غرب ايران بود، احيا مي‌کند . پروين تحت تاثير سعدي و حافظ بوده و اشعارش ترکيبي از دو سبک خراساني و عراقي است./122

انتهای پیام/

کد خبر 1389121827