تغيير در ساختار ميراث‌فرهنگي بي‌توجهي به فعاليت‌هاي کارشناسانه است

به گزارش ميراث آريا (chtn)، مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، ادغام يا الحاق سازمان ميراث‌فرهنگي با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يا هر گونه تغيير ديگري در ساختار فعلي اين سازمان را بي توجهي به کار کارشناسانه و کارهاي منطبق بر پژوهش دانست و اقدامي براين اساس را موجبات افول فعاليت‌هاي سازمان اعلام کرد.

«تراب محمدي» افزود: تصميم به الحاق سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حالي مورد توجه قرار گرفته که اين سازمان طي سال‌هاي اخير با ساختار فعلي خود و همچنين برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و جزء به جزء توانسته است در هر سه حوزه ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به پيشرفت‌هاي چشمگيري دست يابد.

او به کارهاي پژوهشي انجام گرفته در اين حوزه اشاره کرد و گفت: به هنگام طرح اين موضوع در سال 87، مطالعات تخصصي و کارشناسي در مرکز تحقيقات و پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي انجام شد و نتيجه اين مطالعات موافق وضعيت فعلي بوده است.

رييس شوراي فني صنايع‌دستي آذربايجان شرقي ادامه داد: با الحاق صنايع‌دستي، اين حلقه مفقوده توسعه گردشگري در سال 85 و با تدبير دولت نهم به اين مجموعه مي‌توان اعتراف کرد که تجربه سال‌هاي اخير و جهش قابل توجه در حوزه‌هاي مختلف به خصوص حوزه گردشگري مرهون همين ادغام بود.

«محمدي» تأکيد کرد: در دنياي امروز صنعت گردشگري و ميراث‌فرهنگي مهمترين صنعت‌ها به شمار مي‌روند و در برخي کشورها اين حوزه صاحب يک وزارتخانه مستقل است که اهميت و ارزش اين حوزه و همچنين گستردگي موضوع گردشگري و فعاليت‌هاي مربوط به آن را نشان مي‌دهد.

او با بيان اينکه علي‌رغم فعاليت‌هاي چشمگير و شبانه‌روزي سازمان ميراث‌فرهنگي براي بسط و توسعه مسائل مربوط به حوزه‌هاي ميراث‌فرهنگي به خصوص بخش گردشگري و احراز موفقيت‌هاي متعدد، ما هنوز هم در مقايسه با ديگر کشورهاي دنيا در جايگاه پايين‌تري قرار داريم، گفت: براي رسيدن به رتبه‌هايي که شايسته و درخور اين سرزمين است بايد بيش از پيش تلاش کنيم.

مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي تصريح کرد: ‌اين تلاش و به بار نشستن فعاليت‌ها مستلزم برنامه‌ريزي‌هاي ريزتر و دقيق‌تر و همچنين صرف هزينه‌هاي زماني و ريالي بيشتر است که در صورت الحاق اين سازمان با هر وزارتخانه و سازماني اين کوشش‌ها عملاً تلف شده و به نتيجه مطلوبي منتهي نمي‌شوند.

او خاطر نشان کرد: به نظر مي رسد ادغام اين سازمان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نه تنها مانع بزرگي بر سر راه پيشرفت حوزه ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ايجاد مي‌کند بلکه اقدامات و فعاليت‌هاي گذشته سازمان و فعالان اين عرصه را نيز به هدر مي‌دهد.

«محمدي» در پايان خواهان بررسي‌هاي بيشتر و مشاوره با کارشناسان مربوط در خصوص ادغام سازمان ميراث‌فرهنگي با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد گفت: در گردشگري علاو ه بر اينکه اشتغال ايجاد مي‌شود و اقتصاد پويا مي‌شود، تبادل فرهنگ‌ها هم صورت مي‌گيرد و در سال جهاد اقتصادي که تأکيد مقام معظم رهبري بر توسعه اقتصادي و ايجاد اشتغال به صورت جهادگونه است نبايد با ادغام بخشي از اين اقتصاد را از بين برد و از کارآمدي آن کاست بلکه بايد به دنبال کارهاي کارشناسانه بود.

111

انتهای پیام/

کد خبر 1390033129