نخستين شماره گاهنامه بيستون منتشر مي‌شود

مدير پايگاه ميراث‌جهاني بيستون در گفت‌و‌گو با ميراث‌آريا (chtn)، اظهار داشت: سيزدهم جولاي 2006 برابر با 22 تيرماه 1385 در سي‌امين اجلاس يونسکو که در شهر ويلنيوس ليتواني برگزار شد، بيستون به شماره 1222 در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد.

«حسين راعي» ادامه داد: اين اثر منحصر به فرد پس از ثبت تخت جمشيد، چغازنبيل، ميدان نقش جهان، تخت سليمان، پاسارگاد، گنبد سلطانيه و بم و منظر فرهنگي آن هشتمين اثر ايراني است که در فهرست ميراث جهاني يونسکو به ثبت رسيده است.

او خاطرنشان کرد: براساس ارزيابي ايکوموس و راي اعضاي کميته ميراث جهاني، به دليل انطباق ويژگي‌هاي بيستون با معيارهاي شماره II و III کنوانسيون حمايت از ميراث‌فرهنگي و طبيعي جهان، اين اثر در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد.

اين مقام مسوول با اشاره به معيار II گفت: نقش‌برجسته و کتيبه داريوش که به دستور داريوش اول به وجود آمده نشانه بارزي از ارتباطات مهم ارزش‌هاي بشري در توسعه هنر و نوشتار يادماني است. نمايش نمادين پادشاه هخامنشي در برابر دشمن او گواه سنتي در هنر نقش برجسته‌هاي يادماني است که تاريخ آن به مصر باستان و خاورميانه برمي‌گردد، هنري که در دوره هخامنشي و امپراطوري‌هاي بعدي توسعه بيشتري يافت.

«راعي» درباره معيار III گفت: محوطه تاريخي بيستون در مسير يکي از اصلي‌ترين جاده‌هاي ارتباطي بين ايران (پارس) و بين‌النهرين قرار گرفته و با کوه مقدس بيستون مرتبط است. در حالي که شواهد باستان‌شناختي استقرار انساني در دوران پيش از تاريخ در محل ديده مي‌شود، اما مهمترين آن از قرن ششم پيش از ميلاد تا قرن ششم ميلادي است. کتيبه بيستون از اين جهت که تنها متن يادماني شناخته شده هخامنشي است و يک رويداد تاريخي ويژه يعني برپايي مجدد امپراطوري توسط داريوش اول را مستند مي‌کند، اثري منحصر است.

مدير پايگاه ميراث‌ جهاني بيستون با بيان اينکه حريم ملي بيستون مشتمل بر 35 هزار هکتار، در سال 1384 به ثبت رسيد، خاطرنشان کرد: در اين محدوده 170 اثر تاريخي شناخته شده وجود دارد که از اين تعداد 88 اثر در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است،‌ همچنين در عرصه ملي بيستون نيز که حريم بلافصل جهاني را در بر گرفته، 28 اثر تاريخي قرار دارد که همگي در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده‌اند.

او يادآور شد: پايگاه ميراث جهاني بيستون به مناسبت پنجمين سالگرد ثبت جهاني بيستون برنامه‌هاي مختلفي را نظير چاپ و انتشار گاهنامه، چاپ چهار مقاله با عناوين «کتيبه و نقش برجسته داريوش»، «فرهاد تراش»، «مجموعه تاريخي بيستون» و «قابليت‌هاي گردشگري دشت بيستون» که از سوي کارشناسان پايگاه تهيه شده،
طراحي و چاپ پوستر، چاپ بروشور در دست اقدام دارد.

اين مقام مسوول در پايگاه ميراث‌جهاني بيستون افزود: صبح روز 22 تير ماه ساعت 9 تا 11 نشستي با عنوان «پنجمين سالگرد ثبت جهاني بيستون» در سالن همايش کارخانه قند بيستون برگزار مي‌شود.

خاطرنشان مي‌شود، محوطه جهاني بيستون از اعتباري مضاعف در تاريخ ايران باستان و جنوب غرب آسيا برخوردار است. اين محوطه تاريخي در مکاني استراتژيک و مسلط بر سر راه مهم اتصال‌دهنده فلات ايران به بين‌النهرين قرار گرفته و از دوران باستان مورد استفاده بوده است.

از ديدگاه تاريخي، محوطه بيستون داراي يک توالي بي وقفه باستان‌شناختي از دوران پيش از تاريخ تا قرن 20 ميلادي است. مهمتر اينکه يکي از مدارک قابل توجه تاريخ بشر يعني نقش برجسته و کتيبه داريوش کبير که مدرکي کليدي براي رمزگشايي خط ميخي بود در اين محوطه قرار گرفته است. در واقع به واسطه کتيبه مذکور بود که «سر هنري راولينسون» کار طولاني و پرزحمت خود که منتهي به خواندن خط ميخي فارسي باستان در سال 1847ميلادي شد را آغاز کرد. اين کتيبه را ملکه کتيبه‌هاي شرق باستان و لوح روزتاي آسيا لقب داده‌اند.

/117

انتهای پیام/

کد خبر 1390041131