اعلام نتيجه بررسي پرونده‌هاي ثبت آثار ابتکاري صنايع‌دستي به وزارت ارشاد

«ويدا توحدي» در گفتگو با ميراث آريا (chtn)، افزود: معاونت صنايع‌دستي کشور با همکاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آثار ابتکاري هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي را ثبت ملي مي‌کند.

او تصريح کرد: طبق بند 9 ماده 12 قانون حمايت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب سال 1384 مجلس شوراي اسلامي، ابتکارات موجود در آثار هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي با نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي امکان ثبت ملي را دارند.

سرپرست اداره کل توسعه و ترويج معاونت صنايع‌دستي بيان داشت: با توجه به جايگاهي که حقوق مالکيت معنوي در نظام حقوقي جهان نسبت به حفظ و حمايت از حقوق خالقان آثار خلاق، نوآوري‌ها و ايجاد انگيزه در محققان و مخترعان دارد و با توجه به گسترش تجارت بين‌المللي و جهاني شدن، مولفه‌هاي فرهنگي و هنري اهميت بيشتري يافته است.

«توحدي» ادامه داد: معاونت صنايع‌دستي نيز در همين راستا و به منظور پاسداري از ميراث معنوي صنايع‌دستي به ويژه در ابعاد بين‌المللي، ايجاد انگيزه در مبتکران و نوآوران و دستيابي به موفقيت‌هاي تجارت داخلي و خارجي همکاري‌‌هاي خود را با دفتر حقوقي و امور مالکيت معنوي وزارت فرهنگ و ارشاد، حمايت از مولفان، مصنفان و هنرمندان در راستاي پشتيباني از اثر ابتکاري مربوط به هنرهاي دستي، نقشه قالي و گليم را آغاز کرده است.

اين مقام مسوول با اشاره به اينکه تا به حال 80 پرونده توسط معاونت صنايع‌دستي بررسي شده، اظهار داشت: نتيجه 24 پرونده به دفتر حقوقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام شده است.

او تأکيد کرد: اين پرونده‌ها پس از تأييد معاونت‌هاي صنايع‌دستي به اداره کل ارشاد استان‌ها ارسال و از آنجا راهي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شده که آن‌ها نيز ثبت اين پرونده‌ها را منوط به تأييد معاونت صنايع‌دستي کشور دانستند.

سرپرست اداره کل توسعه و ترويج معاونت صنايع‌دستي خاطرنشان کرد: نتيجه ساير پرونده‌ها نيز با بررسي نهايي معاونت صنايع‌دستي به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فرستاده مي‌شود.
111/



انتهای پیام/

کد خبر 1390073024