قديمي‌ترين مدرسه علوم‌ديني آذربايجان‌شرقي مرمت مي‌شود

به گزارش ميراث آريا(chtn)«تراب محمدي» افزود: هيچ مدرسه‌اي به جز مدرسه حسن پادشاه، از زمان قبل از دوره قاجار و پس از زلزله و جنگ در استان باقي نمانده‌‌است.

او يادآور شد: احداث مسجد جامع و مدرسه حسن پادشاه از دوره \"حسن پادشاه\"حکمران آذربايجان، آغاز شده و طي هفت سال در زمان حکومت آق قويولون‌ها، توسط سلطان يعقوب‌ آق‌قويولون ساخته‌شده است.

اين مقام مسؤول افزود: اين مجموعه شامل چهار عنصر اصلي بخش مسجد‌جامع، مدرسه، بيمارستان، غسال‌خانه و گنبد‌مقبره است و شاخص‌ترين بخش آن مسجد‌جامع و گنبد ‌است که فضايي در حدود هزار مترمربع از صحن را مي‌پوشاند.

وي مسجد حسن پادشاه را مجموعه‌اي مجلل و کم‌نظير توصيف کرد و گفت: سلطان يعقوب براي ساخت اين مجموعه از تمام هنرمندان و استادکاران سرزمين‌هاي اسلامي استفاده کرده‌است.

اين مقام مسؤول، مسجد حسن پادشاه را بزرگترين پروژه دولت ايران در زمان خود خواند و گفت: شاخص‌ترين بخش تزئينات اين مسجد کاشي‌کاري معرق آن است که در کنارش تزئينات سنگ نيز به کار‌ رفته‌است.

محمدي در پايان يادآوري‌کرد: برخي مساجد تاريخي استان که مرمت آن به اتمام رسيده است، همزمان با برگزاري همايش «تبريز، اولين پايتخت تشيع» به بهره‌برداري مي‌رسد.
/110

انتهای پیام/

کد خبر 139007308