خريداران به ماندگار بودن پاپيه‌ماشه اعتماد ندارند

هنرمند شاخص رشته پاپيه‌ماشه در گفت‌وگو با ميراث آريا (chtn)، با بيان اين مطلب افزود: بهترين خريداران اين توليدات گردشگران خارجي هستند و با رونق گردشگري خارجي اين هنر نيز براي ايران ارزآور مي‌‌شود.

«علي محمودي» اظهار داشت: مواد اوليه اين هنر را کاغذ و روزنامه‌هاي باطله تشکيل مي‌دهد که به آساني و بدون آسيب‌زدن به محيط‌زيست در دسترس است.

وي با بيان اين که افراد بسياري با اين هنر آشنايي ندارند، تصريح کرد: در ساير کشورها پاپيه‌ماشه يکي از رشته‌هاي هنري است که در دانشگاه‌ها نيز تدريس مي‌شود.

اين صنعتگر کرمانشاهي گفت: خريداران به ماندگاري آثار پاپيه‌ماشه اطمينان ندارند و تمايل بيشتري به خريداري محصولات چوبي دارند.

وي اضافه کرد: حتي کشورهايي همچون هند، مالزي و پاکستان نيز از ارزش‌هاي اين هنر آگاه شده‌اند.

محمودي در گفت‌وگو با ميراث آريا يادآور شد: پاپيه‌ماشه اغلب در قالب قلمدان، جعبه‌هاي جواهرات، و جلد کتاب‌هاي نفيس توليد و عرضه مي‌‌شود.

وي در پايان گفت: طرح‌هاي سنتي نه تنها در تذهيب، نگارگري، فرش و قالي کاربرد دارد، بلکه زينت‌بخش آثار پاپيه‌ماشه نيز مي‌شوند.

پاپيه ماشه در اصل واژه‌اي فرانسوي است و در فرهنگ‌هاي لغات به معني کاغذ فشرده شده است و معمولا به اشيايي مقوايي که سطح آن‌ها به وسيله مينياتور تزيين و با لاک مخصوص پوشش يافته، اطلاق مي‌شود.
112/

انتهای پیام/

کد خبر 1390092113