زرنج، از حوزه‌هاي تمدني افغانستان است

«مسعود علويان صدر» در گفت‌و‌گو با ميراث آريا((chtn ضمن بيان اين مطلب که شهر زرنج در افغانستان واقع شده و هر گونه نظارت و مداخله در اين خصوص بايد با استفاده از روابط ديپلماتيک انجام شود، افزود:‌ خبر فروش سکه‌هاي تاريخي از هشت سال پيش و از سوي افرادي که در اين منطقه تردد مي‌کنند شنيده مي‌شود.

وي در ادامه تصريح کرد: شهر تاريخي زرنج داراي ويژگي‌هاي خاصي است که آثاري از دوران اشکاني و ساساني در آن يافت شده، همچنين اين شهر پايتخت سلسله صفاريان نيز بوده است.

اين مقام مسوول اظهار داشت: بحث خريد و فروش سکه‌هاي تاريخي در شهر زرنج مربوط به حوزه‌هاي تمدني کشور افغانستان است و طي عملياتي که يگان حفاظت منطقه در اين خصوص انجام داده‌اند مشخص شد اغلب سکه‌هاي فوق تقلبي بوده‌اند.

«علويان صدر» يادآور شد: يگان حفاظت ميراث‌فرهنگي در سراسر کشور از تمامي آثار تاريخي محافظت مي‌کند، در همين راستا 100 نيروي زبده و کارآمد نيز در يگان حفاظت استان سيستان و بلوچستان مشغول به فعاليت هستند.

وي تصريح کرد: در 9 ماهه نخست سال 90،‌ 15 مورد حفاري غيرمجاز از استان سيستان و بلوچستان گزارش شده است که اين حفاري‌ها توسط يگان حفاظت منطقه رصد و متخلفين نيز بازداشت شده‌اند.

اين مقام مسوول تصريح کرد: در اخبار منتشر شده در برخي سايت‌ها ديده مي‌شود که خبرنگار مذکور با دنبال کردن اهداف خاص، سخنان مصاحبه شونده را وارونه کرده و از لابه‌لاي آن به اعلام نظرات و اهداف خود پرداخته است.

«علويان صدر» افزود: در برخي از رسانه‌ها تلاش مي‌شود تا با سياه‌نمايي، تلاش و خدمت صادقانه سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ناديده گرفته شود؛ اين در حالي است که اين سازمان در طول چند سال اخير تلاش کرده تا در زمينه نظارت، کنترل و پايش مستقيم آثار تاريخي و با توجه به امکانات اجرايي و اعتبارات مالي، بهترين خدمات را به ملت ايران ارائه دهد.

وي يادآور شد: بازرسي‌ها و گزارش‌هاي کارشناسان يونسکو تلاش‌ها و توانمندي‌هاي کشورمان در حوزه مرمت را کاملاً نمايان مي‌سازد.

معاون سازمان ميراث‌فرهنگي گفت: بازگرداندن اشياي تاريخي به سرقت رفته، يکي از اقدامات مهم اين سازمان است که به دور از تنش‌ها و با جديت و تلاش بي‌دريغ مسوولان اين سازمان به نتيجه رسيد.
/119

انتهای پیام/

کد خبر 1390092757