بقعه تاريخي امامزاده سيد نورالدين احمد مرمت شد

به گزارش ميراث‌آريا(chtn) به همت اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌‌دستي و گردشگري استان يزد، بقعه تاريخي امامزاده سيد نورالدين احمد که در محلي به نام «گاپله» حد واسط اردکان ـ عقدا قرار دارد، يکي از بناهاي ارزشمند به جاي مانده از دوره صفوي است که به دست معماران و استادکاران برجسته منطقه مرمت و بازسازي شد.

اين گزارش مي‌افزايد: از ويژگي‌هاي اين بنا مي‌توان به ايوان بلند، نماسازي آجري، گنبد زيبا، غلام‌گرد و غرفه‌هايي به قرينه در اطراف غلام‌گرد اشاره کرد.

همچنين در داخل بنا در قسمت کمربند گنبد، دو نوار و در مرکز گنبد، شمسه‌اي به شکل ستاره هشت‌پر ديده مي‌شود و در ضلع شمال‌غربي گنبد و ايوان، ساختمان مدرسه علميه قرار دارد. اين ساختمان شامل يک حياط و چهار حجره قرينه در اضلاع شمال‌شرقي و جنوب‌شرقي و دو حجره قرينه در طرفين ورودي ضلع شمال‌غربي است.

براساس اين گزارش، گچ‌کاري سردر ورودي، پي‌بري و پي‌بندي ديوار راهروي جنوبي، کف‌فرش ورودي و بندکشي کف‌فرش از جمله اقدامات مرمتي اين بقعه تاريخي بوده است.

گفتني است، بقعه تاريخي امامزاده سيد نورالدين احمد با شماره 6314 در هفتم مهرماه سال81 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
/102

انتهای پیام/

کد خبر 1390100412