هرمزگان: قلعه هرمز، قديمي‌ترين قلعه‌ جزاير جنوبي ايران

«عباس نوروزي» در گفت‌وگو با ميراث آريا(chtn) با يادآوري اين که قلعه هرمز داراي 5 برج با ارتفاع 12 متر است، اظهار داشت: بناي مذکور با بخش‌هايي چون، سربازخانه، کليسا، تالار و آب‌ انبار مرکزي،‌ به مدت 117 سال محل سکونت پرتقالي‌ها بوده است.

اين مقام مسوول زمان ساخت قلعه را متعلق به دوره شاه‌ اسماعيل صفوي دانست و اظهار داشت: ساخت اين قلعه به دستور «کرک»، دريانورد پرتغالي، به دست ايراني‌ها صورت گرفته و به مدت 30 سال به طول انجاميده است.

وي افزود: معماري قلعه به دليل شرايط آب‌وهوايي ايران و نيز سليقه پرتغالي‌ها،‌ تلفيقي از طاق‌هاي دوره‌ ساساني، هجره‌هاي سبک اشکاني و بناهاي قرون وسطايي اروپايي است.

نوروزي با اشاره به ‌چشم‌انداز ساحلي قلعه‌،‌ ادامه داد: هر ساله وجود ماشين‌هاي يک واگنه براي گشت‌زني در جزيره و حضور بيش از 70 نوع کاني‌هاي معدني که جزيره را به چندين رنگ درآورده‌اند ازجمله عوامل جذب مسافران نوروزي به اين منطقه شده است.‌

به گزارش ميراث آريا، وي‌ چنين گفت: برپايي غرفه‌هاي صنايع دستي دريايي،‌ پخت نان و غذاهاي سنتي و حضور اهالي اين منطقه با پوشش محلي از ديگر عواملي است که به جذابيت محيط مي‌افزايد.

اين قلعه‌ در ضلع شمالي جزيره هرمز، ‌ساحل دريا قرار گرفته و مهم‌ترين قلعه باقي مانده از روزگار تسلط پرتغاليها برسواحل و جزاير خليج فارس به شمار مي‌آيد‌ که در سال ۱۵۰۷ ميلادي، در محلي موسوم به «مورنا» احداث شده است.
/110

انتهای پیام/

کد خبر 1390110524