‌الگويي از مسجد اسماعيل‌بيگ، به ‌نام خانه تاريخي سيف‌العلما

«تراب محمدي» در گفت‌وگو با ميراث آريا(chtn) با اشاره به اين که‌ ساخت اين خانه مربوط به اوايل دوره قاجار است،‌ اظهار داشت: اين خانه دو طبقه‌‌ با مصالحي چون چوب‌، آجر و خشت ساخته شده و در وسط باغي بزرگ قرار دارد.

وي با اشاره به مساحت 450 متري بنا ادامه داد: ‌در لايه‌برداري اندودهاي داخلي اين خانه در سال‌هاي گذشته،‌ زير لايه گچي‌ آن، بقاياي رنگ و تزيينات مختلف هندسي و گياهي با رنگ آبي لاجوردي نمايان شد.

محمدي يادآور شد: در حال حاضر در قسمت شمالي ساختمان باغ بزرگي ‌وجود دارد و بعد از ورود به حياط يک ايوان ستوندار با چهار ستون چوبي ‌در يک رديف ديده مي‌شود که زير اين ستون‌ها پايه‌ستون‌هاي سنگي ‌به صورت مربع و حجاري شده به صورت مقرنس با خطوط کنده زيگزاگي به ‌چشم مي‌خورد.
‌‌‌
‌‌وي افزود: درها و پنجره‌هاي اين خانه از چوب، با تزيينات قاب‌بندي مستطيل و مربع به صورت ساده ساخته شده‌ است و از ويژگي‌هاي معماري اين بنا مي‌توان به قرينه بودن ‌نماي آن اشاره کرد.

به گزارش ميراث آريا، خانه سيف‌العلما ‌با نمايي آجري رو به جنوب ساخته شده و ‌در ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ۳۹۶۹ به ‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است‌.
/110

انتهای پیام/

کد خبر 1390111860