قيام تاريخي 15 خرداد ثبت ملي مي شود

«محمد حسين فراهاني» با اعلام اين خبر در گفت وگو با ميراث آريا(chtn) افزود: قيام ماندگار 15 خرداد به عنوان يک قيام مردمي و تاثيرگذار و هم چنين نقطه عطف قيام هاي مردمي است که به پاس اين حرکت ارزشمند مردم اين قيام تاريخي ثبت ملي خواهد شد.

وي با اشاره به برگزاري مراسم ثبت در استان هاي مختلف کشور اظهارداشت: اين واقعه مهم تيرماه آينده بابرگزاري مراسمي دراستان البرز ثبت ملي مي شود.

فراهاني با اشاره به ثبت ملي مکان وقوع اين قيام (پل باقر آباد ورامين) در گذشته تصريح کرد: بعد از ثبت ملي قيام 15 خرداد در مکان وقوع اين واقعه مهم در سال هاي آينده نيزمراسم بزرگداشتي برگزار خواهدشد.

وي گفت: ثبت ملي قيام 15 خرداد باعث حفظ وماندگاري اين حرکت ارزشمند مردمي خواهد شد.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران با اشاره به خصوصيات اين قيام اضافه کرد: مردمي بودن، اسلامي بودن و رهبري اين قيام توسط روحانيت سه مشخصه بارز اين قيام تاريخي است که در فهرست آثار معنوي جاي خواهد گرفت.

فراهاني خاطر نشان کرد: در حال حاضر براي تکميل تحقيقات در باره قيام 15 خرداد درحال جمع آوري اسناد و مدارک مرتبط با اين قيام از دانشگاه تهران وساير مراکز علمي، تحقيقاتي و پژوهشي کشور هستيم.

به گزارش ميراث آريا، 15 خرداد ۱۳۴۲ پس از بازداشت حضرت امام خميني(ره) توسط ساواک موج گسترده اي از تظاهرات در تهران و قم عليه شاه و دولت اسدالله علم صورت گرفت که شروع آن از پيشواي ورامين بود. اين قيام به حدي مهم است که از آن به عنوان نقطه عطف در آغاز انقلاب اسلامي ياد مي شود.
/108


انتهای پیام/

کد خبر 1391031337