قلعه عزيزي ياسوج در حال مرمت است

«رحيم دادي‌نژاد» با اعلام اين خبر به ميراث آريا(chtn) گفت: فاز اول مرمت شامل تهيه طرح و ساماندهي بنا از سال 1389 انجام شده و فاز دوم مرمت در سال 90 صورت گرفته است.

وي خاطرنشان کرد: مرمت بدنه و احياي سقف‌هاي فروريخته، آجرفرش پشت‌بام، دوخت و دوز ترک‌ها در بدنه و بام، مرمت راه‌پله عبوري به طبقه دوم، اندود بدنه، نازک‌کاري زير سقف‌ها، تعويض شاخ‌ها و مصالح پوسيده در بدنه و سقف و همچنين احياي ديوار حياط از جمله اقداماتي است که در فاز دوم مرمت در بناي اصلي و دروازه ورودي انجام شده است.

دادي‌نژاد با بيان اين که اعتبارات اين پروژه مرمتي استاني بوده و به صورت اماني انجام مي‌شود، به ميراث آريا گفت: در فاز سوم مرمت که از حدود يک ماه پيش آغاز شده، کف‌فرش اتاق‌هاي قلعه و نصب در چوبي با طرح سنتي که با الگوبرداري از نمونه‌ درهاي معاصر با اين قلعه ساخته خواهد شد، انجام مي‌شود.

اين مقام مسوول با اشاره به اهميت قلعه از نظر قرارگيري در کريدور شمال-جنوب يادآور شد: در نظر داريم پس از تمام شدن مرمت، اين قلعه را به پايگاه مراقبان آثار تاريخي حوزه غربي شهرستان بويراحمد و همچنين کارگاه‌ هنرهاي سنتي روستا تبديل کنيم.

خاطرنشان مي‌شود؛ اين قلعه 2 طبقه مربوط به اواخر دوره قاجار بوده و در 30 کيلومتري ضلع غربي شهرستان بويراحمد واقع شده است.
122/

انتهای پیام/

کد خبر 1391032317