زيبايي مسجد تاريخي جانبهان آذربايجان شرقي احيا مي‌شود

به گزارش ميراث آريا(chtn) و به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع ‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، «تراب محمدي»‌ با اعلام اين خبر گفت: مسجد جانبهان در روستاي بستان‌آباد واقع شده و تنها مسجد روستايي تاريخي اين منطقه است که با توجه به ستون‌هاي منقش و کنده‌کاري شده‌، برخي محققان و باستان‌شناسان آن را متعلق به دوران صفويه مي‌دانند.

وي با بيان اين که تمام مراحل لايه‌برداري اين مسجد اجرايي نشده است، افزود: با انجام عمليات لايه‌برداري پيش‌بيني مي‌شود قدمت اين مسجد به دوران پيش از صفويه بازگردد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع ‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با اشاره به اين که مسجد جانبهان به ثبت ملي رسيده است، گفت: فضاي داخلي اين مسجد شبستان زيبا و منحصربه فرد است و برخلاف ديگر مساجد شبستاني منطقه کمرپوش زنانه ندارد و داراي يک طبقه و سقف کوتاه است.

وي با بيان اين که مکان مذهبي و تاريخي مذکور در 2 دوره دچار تغييرات عمده شده است، افزود: پيش از اين، مسجد طاق‌هاي جناغي داشت، اما اين طاق‌ها در اثر تغييرات هلالي شده‌اند که در نظر داريم آن‌ها را به همان شکل اوليه بازگردانيم تا زيبايي خاص و بديع آن‌ها احيا شود.

محمدي الحاق محراب و ورودي در 50 و 20 سال گذشته را از ديگر تغييرات اين مسجد عنوان کرد و گفت: ورودي مسجد به دليل عدم همخواني با معماري آن در عمليات بازسازي به شکل اوليه‌اش بازگردانده شده و نيز سردر مناسبي براي مسجد ساخته خواهد شد.

وي معماري خاص داخلي مسجد را که در زمان خود مناسب‌ترين نوع معماري بوده است، علت زيباي منحصر به فرد جانبهان دانست و افزود: اين مسجد در حالت اوليه خود چهارستوني بوده و 3 فرش‌انداز داشته که سقف کوتاه، ضخامت ديوار و مصالح سنگين آن موجب تبادل حرارت مي‌شده تا در تابستان هوايي خنک و زمستان هوايي گرم داشته باشد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي همچنين از اختصاص يک ميليارد ريال اعتبار براي مرمت اين مسجد تاريخي خبر داد و گفت: مرمت و بازسازي اين مسجد تاريخي از محل اعتبارات ملي مرمت مساجد تاريخي آذربايجان شرقي در سال 90 انجام مي‌شود.
ص/122

انتهای پیام/

کد خبر 1391033139