حمام تاريخي نوبهار عجب‌شير تغيير کاربري مي‌دهد

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي آذربايجان ‌شرقي، «تراب محمدي» گفت: اين حمام از دو بخش قديم و جديد تشکيل شده و مراحل نازک‌کاري، لايه‌برداري، احياي کانال‌هاي نم‌زدا، ساماندهي سامانه الکترونيک و نماسازي و بازسازي سقف آن انجام شده است.

وي اظهار داشت: در طول 4 سال فعاليت‌هاي مرمتي اين اثر تاريخي، حدود يک ميليارد و 200 ميليون ريال اعتبار به آن اختصاص يافته که با تخصيص بودجه سال 91 پيش‌بيني مي‌شود اين بنا تا پايان امسال آماده بهره‌برداري شود.

اين مقام مسوول افزود: اين حمام متعلق به اوايل دوره پهلوي و اواخر دوره قاجار بوده و بخش جديد آن قسمت‌هاي الحاقي است که در دوره معاصر به آن اضافه شده و در عمليات بازسازي، اين بخش حذف و مطابق با طرح اوليه مرمت شده است.

محمدي اضافه کرد: با توجه به اين که حمام نوبهار در مسير بازار قرار گرفته است، اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در نظر دارد بخش قديم اين حمام را براي فعاليت‌هاي نمايشگاهي مورد بهره‌برداري قرار دهد و بخش جنبي آن را که در بازار واقع شده است به بازارچه صنايع دستي تبديل کند.

وي يادآور شد: اين حمام تاريخي تابع معماري سنتي بوده و از پي تا سقف آن سنگي است و شامل بخش‌هاي هشتي (ورودي)، سربينه، فضاي ميان‌بر، فضاي تر (گرمخانه) و دو فضاي جنبي خلوتي و خزينه است.

محمدي در پايان افزود: اين حمام در گذشته کاربري روزانه داشت و داراي فضاي اختصاصي زنانه و مردانه نبود و در روزهاي مشخصي مورد استفاده زنان يا مردان قرار مي‌گرفت.
ب/122

انتهای پیام/

کد خبر 1391040623