فرش هر گردشگر يک گره، ميراث فرهنگي ايران را به رخ جهان مي‌کشد

به گزارش ميراث آريا (chtn)، «محمدرضا سعيدآبادي» دبيرکل کميسيون ملي يونسکو در تهران در مراسم رونمايي از فرش «هر گردشگر يک گره» افزود: رسيدن به صلح از طريق فرهنگ‌ها، آموزش، علوم اجتماعي و ساير بخش‌هايي که با صلح و کيفيت زندگي ما ارتباط دارند، هدف اصلي تشکيل سازمان جهاني يونسکو است.

وي بيان داشت: اين اقدام از طريق دولت‌ها، روابط سياسي و مسائلي که سازمان ملل را دنبال مي‌کند، پيگيري نمي‌شود.

دبيرکل کميسيون ملي يونسکو در تهران تصريح کرد: کميسيون ملي يونسکو با تمام نهادهاي دولتي و غيردولتي، هنرمندان، مشاهير و کساني که ايمان دارند اين گونه برنامه‌ها براي ايجاد و تقويت صلح موثر واقع مي‌شود، در ارتباط است.

وي در ادامه از «حميدرضا صالحي» که اجراي اين طرح را بر عهده داشت، با اهداي لوح سپاس تجليل کرد و افزود: ميراث فرهنگي ما که شامل ميراث فرهنگي مادي و ناملموس است، در اين فرش زيبا ديده مي‌شود و نقوش فرش ايراني نيز به عنوان ميراث گران‌قدر ناملموس به ثبت جهاني رسيده است.

دبيرکل کميسيون ملي يونسکو با بيان اين که فرش «هر گردشگر يک گره» ميراث فرهنگي ايران را به رخ جهان مي‌کشد، ادامه داد: ما به عنوان سازمان ملي يونسکو وظيفه داريم پيام‌هايي را که با اين کار بزرگ اتفاق افتاده، براي مردم جهان و سازمان جهاني يونسکو مطرح کنيم.

«تارجا ويرتانن» رئيس دفتر منطقه‌اي يونسکو با بيان اين که به فرش و فرهنگ ايراني بسيار علاقه‌مند است، گفت: بافت فرش هر گردشگر يک گره در يزد موجب تعامل بين فرهنگ‌ها و يک اتفاق بين‌المللي شد.

وي اظهار داشت: اين امر موجب شد تا افراد زيادي از ايران و ساير کشورهاي جهان به عنوان گردشگر، با فرهنگ اصيل ايراني ارتباط برقرار کنند که فکر بسيار خلاقانه‌اي بود و به همين شيوه مي‌توان تقارب بين فرهنگ‌ها را حفظ کرد.
ص/112

انتهای پیام/

کد خبر 1391040638