برگزاري سومين جشنواره اسپندي‌ها در شهرستان بشرويه

سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بشرويه گفت: ساخت اسپندي بيانگر آداب، رسوم و عقايد مردم شهرستان بشرويه است که در گذشته رواج داشته و امروزه به فراموشي سپرده شده است.

«هاشم اتفاقي» افزود: اسفند و يا اسپند گياهي خودروست که در کوه، بيابان و مناطق کويري مي‌رويد و در بشرويه به دليل اقليم کويري اين گياه به‌وفور ديده مي‌شود. در گذشته از دانه‌هاي تزئيني اين گياه، نوعي آويز يا ديوارکوب مي‌ساختند.

وي يادآور شد: يکي از محورهاي جشنواره، ساخت اسپندي‌هاي تزئيني و برپايي نمايشگاهي از اسفندي‌هاي دست‌ساز افراد، بيان داستان‌ها، خاطرات و ضرب‌المثل‌هاي مرتبط با اسپندي است و محور ديگر جشنواره، بخش مکتوب است که موضوعاتي نظير روايات، داستان‌ها و ضرب‌المثل‌هاي مربوط به گياه اسفند با ذکر ريشه تاريخي آن را در بر مي‌گيرد.

اتفاقي تصريح کرد: در بخش ساخت اسپندي‌هاي تزئيني، دقت در ساخت و زيبايي اسپندي‌ها، خلاقيت و اجراي طرح‌هاي جديد و ابتکاري، توجه به ويژگي‌هاي سنتي در کنار نوآوري‌ها، تناسب مصالح به کار رفته در اسپندي‌ها به لحاظ رنگ‌بندي و نوع، استفاده از طرح‌هاي سنتي و اصيل اسپندي که در گذشته اجرا مي‌شده و استفاده از نمادهاي بشرويه در ساخت اسپندي از ملاک‌هاي انتخاب اسپندي‌هاي برتر است.

سرپرست اداره ميراث فرهنگي بشرويه گفت: در پايان به 10 اسپندي برگزيده و 3 اثر پژوهشي برتر جوايز نفيسي اهدا و همه اسپندي‌ها در نمايشگاهي در معرض ديد عموم گذاشته مي‌شود.
ب/122

انتهای پیام/

کد خبر 1391040646